SIRATH AL-MUSTAQIM KARYA SEKH NURUDDIN AL-RANIRI
RIVIEW KITAB SIRATH AL-MUSTAQIM KARYA SEKH NURUDDIN
AL-RANIRI
Oleh
Nur Moklis
A. IDENTITAS KITAB
Judul buku
|
:
|
Shirath al-Mustaqim
|
Penulis
|
:
|
Al-Syikh Nur
al-Din Muhammad Jailani Ibnu Ali Hasanaji Ibnu Muhammad Hamid al-Raniry
|
Penerbit
|
:
|
Al-Haramain
|
Tahun Terbit
|
:
|
-
|
Tenpat Terbit
|
:
|
-
|
ISBN
|
:
|
-
|
Jumlah halaman
|
:
|
252 Halaman dan 272 Halaman
|
Volume
|
:
|
2 Jilid
|
Keterangan
|
:
|
Kitab ini di
cetak dalam satu buku dengan Kitab Sabil al- Muhtadin karya al-Syikh
Muhammad Arsyad bin Abdullah al-Banjari.
|
B.
BIOGRAFI SEKH NUR AL-DIN AL-RANIRI
Menurut
Jamalluddin bin Hashim dan
Abdul Karim bin Ali ada bebera sarjana yang telah menulis biografi
Syekh Nur al-Din al-Raniri, baik dari belanda[1],
Indonesia[2]
dan Malaysia.[3] Syekh Nur al-Din
al-Raniri, menjabat sebagai Syaikhul Islam atau Mufti pada masa
pemerintahan Sultan Iskandar Tsani dan Sultanah Shafiyatuddin.[4]
Syeikh Nuruddin Muhammad ibnu 'Ali ibnu Hasanji ibnu Muhammad Hamid ar-Raniry
al-Quraisyi adalah ulama penasehat Kesultanan
Aceh pada masa kepemimpinan Sultan Iskandar Tsani (Iskandar II). Syaikh Nuruddin diperkirakan lahir sekitar akhir
abad ke-16 di kota Ranir, sebuah Kota Pelabuhan Tua di Pantai Gujarat, India, dan wafat pada 21
September 1658. Pada tahun 1637, ia datang ke Aceh, dan kemudian menjadi penasehat kesultanan di sana hingga
tahun 1644.[5]
Pendidikan
beliau yang pertama diperoleh di Ranir Gujarat India kemudian dilanjutkan ke Hadhramaut.[6]
Guru yang sangat mempengaruhinya adalah Abu Nafs Syayid Imam bin ‘Abdullah bin
Syaiban, ia seorang ahli Tarekat Rifaiyah keturunan Hadhramaut Hujarat, India.[7]
Guru lainya yang sangat terkenal yaitu Abu Hafs Umar bin Abdullah Ba Syayban
al-Tarimi al-Hadhrami, biasa dikenal sebagai Sayyid Umar al-Alaydrus.[8]
Dari aqidah beliau menganut madzhab ahlu al-sunnah wa al-jama’ah
sedangkan dari segi fiqih menganut madzhab imam al-syafi’i.[9]
Beliau
adalah ilmuan muslim yang produktif, kitab yang telah di tulis sekitar 30 buah
antara lain adalah al-Sirat al-Mustaqim, Durrat al-Fara'id bi
Sharh al-Aqa'id, Hidayat al-Habib fi al-Targhib wa al-Tarhib, Bustan al-Salatin
fi Dhikr al-Awwalin wa al-Akhirin, Nubdhah fi Da’wa al-Zill ma’a Sahibih,
Lata’if al-Asrar, Asrar al-Insan fi ma’rifat al-Ruh wa al- Rahman, Tibyan fi
ma’rifat al-Adyan, Akhbar al-Akhirat fi Ahwal al-Qiyamah, Hill al-Dhil, Ma’a
al-Hayat li ahl al-Mamat, Jawahir al-‘Ulum fi Kashf al-Ma’lum, ‘Ayn al-‘Alam
Qabl'an Yukhlaq, Shifa’ al-Qulub, ‘Awdah al-Sabil wa al-Dalil laysa li Abatil
al-Mulhidin Ta’wil, al-Fath al-Mubin ‘ala al-Mulhidin, al-Luma' fi Takfir man
qalbi Khalq al-Qur'an, Sawarim al-Siddiq li Qat’ al-Zindiq, Rahiq al-Muhammadiyyah
fi Tariq al-Sufiyyah, Bad` Khalq al-Samawat wa al-Ard, Kayfiyyah al-Salat,
Hidayat al-Imam bi Fadl al-Mannan, ‘Alaqat Allah bi al-‘Alam, ‘Aqa’id
al-Sufiyyah al-Muwahhidin min ahl al-Sunnah wa al-Jama’ah, al-Fath al-Wadud fi
Bayan Wihdat al-Wujud, ‘Ayn al-Jawwad fi Bayan Wihdat al-Wujud, Syadhar
al-Mazid, ‘Umdat al-‘I’tiqad dan lain-lainnya.[10] Karya-karya beliau ini menjadi tumpuan
masyarakat sebagai rujukan dan panduan untuk memahami dasar-dasar ilmu ke-Islaman.
C.
ISI KITAB SHIRATH AL-MUSTAQIM
Kandungan kitab al-Sirat
al-Mustaqim karya Al-Syikh Nur al-Din Muhammad Jailani Ibnu Ali
Hasanaji Ibnu Muhammad Hamid al-Raniry tersusun dalam
7 kitab (tema pokok), 21 bab dan 90 fasal. Tujuh kitab itu adalah pertama:
Kitab al-Taharah mengandungi 4 bab dan
19 fasal. Kedua: Kitab al-Salah mengandungi 10 bab dan 38 fasal. Ketiga:
Kitab al-Zakah mengandungi 3 bab dan 10 fasal. Keempat: Kitab al-Sawm
mengandungi 1 bab dan 7 fasal. Kelima: Kitab
al-Hajj mengandungi 2 bab dan 14 fasal. Keenam: Kitab al-Sayd wa
al-Dhaba‘ih (Perburuan dan Penyembelihan) mengandungi 1 fasal.
Dan ketujuh: Kitab al-At’imah (Makanan-makanan
yang halal dan haram).[11]
D.
RUJUKAN KITAB SHIRATH AL-MUSTAQIM
Pada
mukadimah al-Sirat al-Mustaqim, beliau mengemukakan
beberapa buah kitab fiqh berbahasa Arab yang dijadikan rujukan pokok dalam
penulisan kitabnya ini. adapun tentang rujukan-rujukan kitab beliau ini adalah
seperti berikut:
1.
Minhaj
al-Talibin Wa ‘Umdah al-Muftin
Kitab
ini dihasilkan oleh al-Imam al-Nawawi. Ia merupakan ringkasan kitab al-Muharrar karya al-Imam al-Rafi‘i. Minhaj al-Talibin merupakan kitab yang sering dipakai untuk merujuk
pendapat-pendapat yang muktamad dalam mazhab Shafi‘i setelah berlakunya proses
pemurnian (al-tanqih) yang kali
pertama dilakukan dalam sejarah perkembangan mazhab Shafi‘i.[12]
Oleh kerana itu, kitab ini telah mendapat perhatian yang tinggi di kalangan
ulama-ulama mazhab Shafi‘i untuk diberikan uraian (sharh), komentar (hashiah),
dilakukan ringkasan, disusun dalam bentuk nazam dan lain-lainnya, sehingga
jumlah keseluruhannya mencapai 230 buah.[13] diantara
yang paling terkenal ialah dalam bentuk uraian (sharh) seperti Tuhfah
al-Muhtaj Bi Sharh al-Minhaj oleh
Ibn Hajar al-Haytami, Nihayah al-Muhtaj
Ila Sharh al-Minhaj oleh Shams
al-Din al-Ramli dan Mughni al-Muhtaj Ila Ma‘rifah Alfaz al-Minhaj
oleh al-Khatib al-Sharbini.[14]
Selain menjadi tumpuan ulama-ulama dalam mazhab Shafi‘i untuk dijadikan bahan
kajian dan hafalan,[15]
kitab ini juga mendapat perhatian orientalis dan telah diterjemahkan ke dalam
bahasa Perancis oleh L. W. C. Van Den Berg.[16] Kemudian E. C. Howard telah mengalihbahasa ke dalam bahasa Inggris berdasarkan
terjemahan yang dilakukan oleh L. W. C. Van Den Berg ini. Prof. Madya Dr. Mat
Saad Abd. Rahman juga telah menterjemahkan kitab ini ke dalam bahasa Melayu
hingga Kitab al-Jana'iz saja.
2.
Manhaj
al-Tullab dan Fath al-Wahhab
Pengarang dua kitab di atas ialah Shaykh
al-Islam al-Imam Abu Yahya, Zakariyya bin Muhammad bin Ahmad bin Zakariyya
al-Ansari al-Sunayki al-Misri. Manhaj al-Tullab
merupakan ringkasan dari Minhaj al-Talibin karangan al-Imam al-Nawawi di atas. Pengarang telah melakukan proses permurnian pada kitab tersebut
dengan membuang permasalahan-permasalahan khilaf yang dinyatakan oleh al-Imam
al-Nawawi dan hanya mengambil pendapat-pendapat yang muktamad saja. Di samping
itu juga, beliau turut mempermudahkan bahasa yang terkandung di dalamnya.
Hasilnya, kitab ini mendapat sambutan yang amat baik oleh para alim ulama.
Seterusnya pengarang sendiri telah melakukan uraian (sharh) terhadap Manhaj
al-Tullab itu dan diberi judul Fath
al-Wahhab Bi Sharh Manhaj al-Tullab. Al-Shaykh Sulayman bin
‘Umar bin Muhammad al-Bujayrimi pula melakukan komentar (hashiah) pada kitab ini dengan judul komentarnya al-Tajrid Li Naf‘ al-‘Abid. Terdapat
satu lagi komentar pada kitab ini yaitu
Hashiah al-Jamal ‘Ala Sharh al-Manhaj karangan al-Shaykh Sulayman bin ‘Umar
bin Mansur al-‘Ujayli al-Misri al-Shafi‘i. Fath
al-Wahhab ini juga mempunyai
kedudukan yang tinggi dalam mazhab Shafi‘i kerana pandangan-pandangan fiqh yang
dikemukakan di dalamnya antara yang muktamad dalam mazhab Shafi‘i. walaupun
demikian, menurut kebanyakan ulama-ulama mazhab Shafi‘i yang muta'akhhirin (mereka yang hidup dalam
lingkungan tahun 1004 H hingga 1335 H),
pandangan-pandangan beliau ini dianggap rajih
dalam mazhab dan muktamad untuk difatwakan jika sesuatu masalah itu tidak
disentuh dalam karangan-karangan Shaykh Ibn Hajar al-Haytami dan Shaykh Shams
al-Din al-Ramli.[17]
3.
Hidayah
al-Muhtaj Sharh Mukhtasar Ibn Hajj
Menurut
Jamaluddin kitab rujukan Syaikh al-Raniri diatas telah dicari namun tidak
ditemukan. Berdasarkan karya tesis MA berjudul
“al-Imam Ibn Hajar al-Haytami Wa Atharuhu Fi al-Fiqh al-Shafi‘i” tulisan Amjad
Rashid Muhammad ‘Ali telah menelusuri semua karya karya Shaykh Ibn Hajar
al-Haytami sejumlah 148 buah kitab, 78 buah merupakan karya dalam bidang fiqh.
Dalam penelusuran tersebut tidak terdapat kitab yang berjudul Hidayah al-Muhtaj Sharh Mukhtasar Ibn Hajj.
Disis lain ada dua kitab yang namanya mirif yaitu dua buah kitab yang judulnya
terdapat perkataan Hidayah al-Muhtaj
yaitu al-Taj ‘Ala Hidayah al-Muhtaj ‘Ala
Qissah al-Isra' Wa al-Mi‘raj karya Ahmad
bin Muhammad bin Muwaffaq al-Din al-Suhaymi dan Hidayah al-Muhtaj Ila Ahkam al-Azwaj karya ‘Abd al-Rahman bin
Muhammad bin Ahmad al-Hifzi, namun tidak terkait dengan kitab diatas.[18]
4.
Al-Anwar Li
A‘mal al-Abrar
Pengarang
kitab ini adalah Jamal al-Din Yusuf bin Ibrahim al-Ardabili. Penulisan kitab
ini berdasarkan kepada ringkasan dari beberapa buah fiqh Mazhab Shafi‘i seperti
al-Sharh al-Kabir, al-Sharh al-Saghir, Rawdah al-Talibin, Sharh
al-Lubab, al-Muharrar, al-Hawi dan al-Ta‘liqah. Menurut pengarang, kitab beliau ini mengandungi isu-isu
fiqh penting yang sentiasa berlaku di kalangan masyarakat namun tidak disentuh
dalam kitab-kitab yang muktabar tersebut.[19]
Kitab ini tersebar luas di kebanyakan tempat dan mendapat penerimaan yang baik
oleh pengikut-pengikut mazhab Shafi‘i untuk dipelajari dan fatwa-fatwa yang
terkandung di dalamnya diterima dengan baik.[20]
Kitab ini juga telah diberikan komentar (hashiah)
yaitu Hashiah al-Kummathra dan Hashiah al-Hajj Ibrahim.
5.
Umdah al-Salik
Wa ‘Uddah al-Nasik
Pengarang kitab
ini ialah Shihab al-Din Abu ‘Abbas Ahmad bin Lu'lu' bin ‘Abd Allah Ibn al-Naqib
al-Rumi. Kitab ini mengumpulkan pendapat-pendapat yang sahih dalam mazhab Shafi‘i berdasarkan apa yang yang disetujui oleh
al-Imam al-Rafi‘i dan al-Imam al-Nawawi, ataupun apa yang diputuskan oleh
mereka berdua dengan mengutamakan keputusan al-Imam al-Nawawi. Walaupun isi
kandungan kitab ini begitu ringkas, namun ia mengandungi kebanyakan dasar-dasar
hukum yang penting dalam mazhab Shafi‘i. Kitab ini juga mendapat kedudukan yang
baik di kalangan pengikut-pengikut mazhab Shafi‘i dengan dihafal dan dipelajari
isi kandungannya.[21]
Selain dari rujukan-rujukan yang digunakan oleh Shaykh Nur al-Din al-Raniri
pada mukadimah kitabnya ini, menurut Jalaluddin beliau juga merujuk kepada karangan-karangan
fiqh yang lain untuk menulis kitab al-Sirat
al-Mustaqim ini. Kitab-kitab tersebut
antara lain adalah adalah:
a.
Fath al-Jawwad Sharh al-Irshad
b.
Mughni al-Muhtaj Ila Ma‘rifah Ma‘ani Alfaz al-Minhaj
c.
Tuhfah
al-Muhtaj Bi Sharh al-Minhaj
d.
Al-Minhaj
al-Qawim Sharh al-Muqadimmah
al-Hadramiyyah Fi al-Fiqh al-Shafi’i
E.
KITAB ZAKAT DALAM SHIRATH
AL-MUSTAQIM
Pada makalah ini di kaji tentang Zakat yang ditulis Al-Syikh
Nur al-Din Muhammad Jailani Ibnu Ali Hasanaji Ibnu Muhammad Hamid al-Raniry
dalam kitabnya al-Sirath
al-Mustaqim. kitab zakat
adalah bab ke-3 setelah bab thaharoh dan bab shalat. Kitab Zakat terbagi dalam
3 bab dan 10 fasal. Secara lengkap sebagai berikut:
Bab al-Zakat terdiri dari empat fasal yang meliputi Fasal
pada menyatakan zakat kerbau dan lembu, Fasal pada menyatakan zakat kambing dan
biri-biri, Fasal pada menyatakan
setengah hukum daripada perkataan yang dahulu [perbincangan
lepas], Fasal pada menyatakan segala syarat na`am
[binatang ternak] dan lainnya.[22]
Bab Zakat
al-Nabat terdiri dari satu fasal yaitu Fasal pada menyatakan hukum zakat yang
wajib pada segala perkara yang tersebut (tumbuh tumbuhan/tanaman] dan
barang yang ta’aluq
[berkaitan] dengannya.[23]
Bab Zakah al-Naqd, terdiri lima fasal, yaitu: Fasal
pada menyatakan zakat harta perniagaan, Fasal pada menyatakan zakat fitrah,
Dasal pada menyatakan niat zakat dan mengeluarkannya, (masalah 1), Fasal pada
menyatakan membahagi zakat akan segala, Mustahiq, (masalah 2), Fasal pada
menyatakan hukum sedekah yang sunah (masalah 3).[24]
Dari uraian di atas,
terdapat beberapa hal yang perlu dijelaskan lagi. Pertama, topik tentang
pengertian zakat, kewajipan zakat, dalil-dalil yang mewajibkan zakat dan hukuman
bagi orang yang tidak mau membayar zakat terletak di bawah topik Kitab al-Zakah
yaitu sebelum masuk ke dalam Bab al-Zakah.
Kedua, pembahasan mengenai zakat unta terdapat di bawah kajian Bab al-Zakah
sebelum Fasal yang pertama. Ketiga, .perbincangan mengenai sumber-sumber
tanaman atau pertanian yang wajib dizakati, dan nisab zakat tanaman terdapat di
bawah perbincangan Bab Zakah al-Nabat
sebelum fasal yang kelima. Keempat, topic mengenai zakat emas dan perak
terdapat di bawah kajian Bab Zakah
al-Naqd sebelum fasal yang keenam. Keenam, fasal yang ketujuh adalah fasal
yang menjelaskan zakat fitrah yang kebiasaannya diletakkan di dalam bab yang
berbeza. Secara umum kajian beliau dalam Kitab al-Zakah di ringkas sebagai
berikut:
Tentang Topik Zakat
Syaikh Al-Raniri telah menyatakan di dalam
kitabnya tentang beberapa konsep umum zakat, seperti pengertian zakat, hukum
zakat, dalil-dalil yang mewajibkan zakat, kategori zakat serta
jenis-jenis harta yang
wajib dikenakan zakat,
golongan yang berhak menerima zakat sedekah yang sunat. Pengertian
zakat dari sudut terminologi menurut al-Raniri adalah:
“Suatu
nama barang yang dikeluarkan daripada harta atau daripada badan seperti
perintah yang lagi akan datang bayannya, yaitu satu rukun daripada rukun-rukun
Islam”[25]
Maksudnya, zakat adalah merujuk kepada barang
yang dikeluarkan dari harta (yaitu zakat harta) atau dari badan (yaitu zakat
fitrah). arti kalimat “seperti perintah yang lagi akan datang bayannya” adalah
merujuk kepada jenis-jenis harta yang wajib dizakatkan. Pengertian yang
dikemukakan oleh al-Raniri mempunyai persamaan dengan pengertian yang terdapat
di dalam kitab Fath al-Wahhab bi Syarh
Minhaj al-Tullab.[26]
Hukum Zakat
Hukum
zakat adalah fardu (wajib) dan barangsiapa yang ingkar akan kefarduannya atau
kadar wajibnya maka dia telah kafir, dan barangsiapa yang menahan (diri atau
orang lain) daripada membayar zakat adalah harus untuk diperangi dan diambil
(zakat) daripadanya secara paksa. Zakat difardukan pada tahun kedua hijrah[27] antara
dalil kewajipan zakat yang dikemukakan al-raniri adalah surah al-Baqarah (2):
43, surah al-Taubah (19): 103 dan sebuah hadis Rasulullah SAW yang bermaksud:
“Dibina Islam atas lima perkara:
Persaksian bahawa tidak ada tuhan yang disembah dengan benar melainkan Allah
SWT dan bahawa Muhammad adalah utusan Allah, mendirikan solat, menunaikan
zakat, haji di Baitullah, dan berpuasa di bulan Ramadhan.” (Hadis riwayat
al-Bukhari dan Muslim)”
Objek Dan Jenis Zakat
Terdapat
dua kategori zakat yang dibahas oleh Syaikh al-Raniri yaitu zakat harta dan
zakat fitrah. Manakala jenis harta yang wajib dikenakan zakat (dari jenis zakat
harta) yang dinyatakan oleh Syaikh al-Raniri di dalam kitab al-Sirat
al-Mustaqim ini adalah: pertama; Zakat binatang ternak (dalam
kategori sa’imah) yaitu unta, kerbau,
lembu, kambing dan biri-biri apabila telah mencapai nisab masing-masing dan
haul. Nisab bagi unta adalah sebanyak 5 ekor, manakala lembu dan kerbau adalah
sebanyak 30 ekor, manakala kambing dan biri-biri pula adalah sebanyak 40 ekor. Kedua:
Zakat tumbuh-tumbuhan yaitu makanan yang menguatkan yaitu makanan yang dimakan
pada ketika ikhtiar (bukan darurat) dari jenis buah (kurma dan anggur), bijian
(gandum dan barli), kacang-kacangan (kacang dal, kacang hijau dan selainnya),
jagung dan keladi. Hendaklah tumbuh-tumbuhan (tanaman) itu mencukupi nisab yaitu
sebanyak 5 awsuq, dan dizakatkan
daripadanya sebanyak 1/5 ataupun 1/10 mengikut kaedah pengairan. Ketiga:
Zakat al-Naqd yaitu emas dan perak.
Nisab bagi emas adalah sebanyak 20 mithqal
serta hasil perniagaan.[28]
Niat Mengeluarkan Zakat
Syaikh al-Raniri menyatakan berkenaan niat
dalam mengeluarkan zakat. Niat difardukan di dalam hati dan tidak disyaratkan
untuk dilafazkan dengan lisan. Al-Raniri membawa beberapa bentuk niat seperti
berikut: “Haza zakat mali” (Inilah
zakat hartaku). “Haza fardu sadaqah mali”
(Inilah fardu sedekah hartaku). “Haza
fardu sadaqah mali al-mafrud” (Inilah fardu sedekah hartaku yang
difardukan). “Haza fardu al-sadaqah”
(inilah fardu sedekah).
Niat hendaklah disertakan ketika hendak
menyerahkan zakat, ketika mewakilkan kepada wakil, sebelum menyerah zakat atau setelah
menyerahkannya. Niat boleh dilakukan setelah menyerahkan zakat sekiranya ia
tidak sertakan sebelum atau ketika menyerahkan zakat. Harus juga untuk
mewakilkan kepada orang lain untuk menunaikan zakat dengan syarat wakil
tersebut Islam dan mukallaf. Wajib ke atas wali meniatkan zakat atas harta anak-anak,
orang gila dan safih. Sekiranya tidak
diniatkan hendaklah wali menggantikan harta tersebut.[29]
Golongan Yang Berhak Menerima Zakat
Syaikh al-Raniri
juga menyatakan golongan-golongan yang berhak menerima zakat seperti yang telah
diijma’kan oleh ulama (Ibn al-Munzir 1999, 57) yaitu orang fakir, orang miskin,
‘amil, golongan mu’allaf (yang dilembutkan hati-hati mereka), golongan hamba (mukatib),
yang berhutang, yang
berperang dan yang
bermusafir. bersandarkan firman
Allah SWT yang mafhumnya:
* $yJ¯RÎ) àM»s%y¢Á9$# Ïä!#ts)àÿù=Ï9 ÈûüÅ3»|¡yJø9$#ur tû,Î#ÏJ»yèø9$#ur $pkön=tæ Ïpxÿ©9xsßJø9$#ur öNåkæ5qè=è% Îûur É>$s%Ìh9$# tûüÏBÌ»tóø9$#ur Îûur È@Î6y «!$# Èûøó$#ur È@Î6¡¡9$# ( ZpÒÌsù ÆÏiB «!$# 3 ª!$#ur íOÎ=tæ ÒOÅ6ym ÇÏÉÈ
Artinya:
Sesungguhnya zakat-zakat itu, hanyalah untuk orang-orang fakir, orang-orang miskin,
pengurus-pengurus zakat, para mu'allaf yang dibujuk hatinya, untuk
(memerdekakan) budak, orang-orang yang berhutang, untuk jalan Allah dan untuk
mereka yuang sedang dalam perjalanan, sebagai suatu ketetapan yang diwajibkan
Allah, dan Allah Maha mengetahui lagi Maha Bijaksana[30]
(Surah al-Taubah, 9: 60)
Wajib menyerahkan
zakat kepada delapan
golongan tersebut. Jika sebuah
negara itu tidak lagi mempunyai golongan yang berhak menerima zakat,
atau harta zakat
(setelah dibahagikan kepada
golongan yang berhak) masih
banyak berlebihan, maka harus harta zakat itu dipindahkan ke negeri lain yang
hampir untuk diserahkan kepada golongan yang berhak di negeri tersebut.[31]
F.
METODE ISTIMBATH HUKUM
Menurut Jamaluddin Hashim dan Abdul Karim Ali penulisan kitab al-Sirath
al-Mustaqim berdasarkan rujukan ulama-ulama imam syafi’i yang hidup di era
taklid.[32]
Indikasinya adalah kurangnya argumentasi yang didasarkankan dalil-dalil
al-Qur’an, Hadist, Ijma’, Qiyas dan argumentasi lainnya tentang suatu masalah
yang dijadikan topic kajian. Dan banyaknya pendapat-pendapat ulama madzhab
kemudian membandingkannya dan mentarjihnya (memilih pendapat yang kuat).[33] Penulisan
kitab al-Sirath al-Mustaqim ini tidak terlepas dari ruang lingkup
pendapat ulama madzhab imam syafi’i. Hal senada juga disampaikan oleh Noor
Naemah Abd. Rahman yang berpendapat jika penulisan kitab al-Sirath
al-Mustaqim seperti ilmu fiqih perbandingan dalam sekup madzhab imam syafi’i
saja.[34]
Selanjutnya
akan dibahas tentang metode penuliasan kitab al-Sirath al-Mustaqim
dilihat dari argumentasi hukum yang dibangun dalam penulisannya.
1. Metode
Argumentasi berdasarkan al-Qur’an
Syaikh Nuruddin al-Raniri dalam kitabnya al-Sirath al-Mustaqim
menggunakan argumentasi dalam ayat-ayat al-Qur’an antara lain, pertama:
untuk menguatkan tema pokok kajiannya yang digunakan sebagai azas.[35]
Kedua: Terkadang beliau menjadikan dalil-al-Qur’an sebagai argument subtema
dalam tema pokok yang dikaji,[36]
dan ketiga: terkadang beliau menggunakan dalil al-Qur’an untuk
memperjelas suatu sebab turunya ayat al-Qur’an terhadap suatu peristiwa hukum.[37]
2. Metode
Argumentasi berdasarkan Hadist Nabi SAW
Dalam
penulisan kitab dengan argumentasi hadis, beliau menggunakan beberapa cara,
terkadang menulis matan hadist diikuti terjemahnya dan diikuti nama perowinya,[38]
terkadang menulis matan hadits tanpa ditulis perowinya,[39]
terkadang hanya menulis hadist dalam terjemahannya saja namun perowinya ditulis
juga[40], terkadang
hanya ditulis terjemahan hadistnya tanpa menulis perowinya.[41]
Terkadang beliau ketika membahas satu kajian merujuk hadist namun tidak
disebutkan matan, tidak disebutkan terjemahannya dan juga tidak disebutkan perowinya.[42]
Terkadang juga menguraikan kandungan suatu hadis.[43]
Terkadang beliau juga menyatakan hukum yang dikutip dari sebuah hadis.[44]
Terkadang beliau menilai tingkatan hadist.[45]
3. Metode
Argumentasi berdasarkan Ijma’
Al-Syikh
Nur al-Din Muhammad Jailani Ibnu Ali Hasanaji Ibnu Muhammad Hamid al-Raniry,
selain berargumen dengan al-Qur’an dan hadis, juga berargumen dengan
menggunakan ijma’.[46]
Dan juga ijma’ imam-imam madzhab.[47]
Dan juga ijma’ yang terdapat dalam madzhab imam syafi’i.[48]
4. Metode
Argumentasi berdasarkan al-Qiyas.
Al-Syikh
Nur al-Din Muhammad Jailani Ibnu Ali Hasanaji Ibnu Muhammad Hamid al-Raniry, juga
menggunakan qiyas dalam penulisan kitab Shirath al-Mustaqim.[49]
5. Metode
Argumentasi berdasarkan Qawaidul Fiqhiyah (kaedah fiqih)
Selain
membangun argumentasi berdasarkan al-Qur’an, Hadist, Ijma’ dan Qiyas, Al-Syikh
Nur al-Din Muhammad Jailani Ibnu Ali Hasanaji Ibnu Muhammad Hamid al-Raniry
juga berargumen berdasarkan kaedah fiqih.[50]
G.
KETERKAITAN
KITAB DENGAN KONDISI SOAIAL POLITIK PADA MASA PEMERINTAHAN SULTAN ISKANDAR II
Sultan Iskandar Tsani Alauddin Mughayat
Syah (meninggal tahun 1641) merupakan Sultan
Aceh ketiga
belas, menggantikan Sultan Iskandar Muda.
Iskandar Tsani adalah putera dari Sultan
Pahang, Ahmad Syah, yang dibawa ke Aceh ketika Aceh menguasai Pahang pada
tahun 1617 oleh Sultan Iskandar Muda. Ia
menikah dengan puteri Sultan, yang kemudian bernama Ratu
Safiatuddin, dan menggantikan Iskandar Muda sebagai Sultan
Aceh ketika
ia wafat pada tahun 1636.
"Tsani" dalam bahasa Arab berarti "dua".
Memerintah sejak kemunduran dari Armada Aceh
pada 1629,
Iskandar Tsani tidak dapat melanjutkan kesuksesan pemerintah sebelumnya. Ia
merupakan penguasa yang kuat, sanggup menekan orang kaya (bangsawan Aceh) dan
berusaha untuk mensentralisasikan kekuasaan seperti yang dilakukan oleh
Iskandar Muda. Masa pemerintahannya terlalu pendek untuk membuat perubahan
besar, bagaimanapun, setelah kematiannya kalangan elit memaksa pengaruh mereka,
dan menempatkan jandanya, Ratu
Safiatuddin, di kekuasaaan, sebagai yang pertama dari
beberapa sultan yang lemah. Seperti Iskandar Muda, Istana Iskandar
Tsani dikenal sebagai pusat dari pendidikan Islam. Ia merupakan pelindung
dari Nuruddin ar-Raniri,
seorang cendikiawan Islam dari Gujarat yang
datang ke Aceh.[51]
Pada zaman masa
pemerintahan sultan Iskandar Tsani. Aceh dan semenanjung Tanah Melayu telah
melalui suatu zaman yang berbeda dari yang pernah dialami sejak
Sultan Iskandar Muda berkuasa. Khususnya, kerajaan Aceh
yang dipimpin oleh Iskandar Tsani tidak lagi mengikuti system pemerintahan pada
waktu Sultan Iskandar Muda memerintah. Sebagai seorang pemimpin Sultan Iskandar
Tsani menumpukkan perhatiannya ke arah pembangunan masyarakat dan
mengembangkan pendidikan islam. Usahanya untuk menyebarkan ajaran islam tidak
saja terbatas di daerah-daerah yang berdekatan dengan Aceh besar malah Iskandar
Tsani juga mengirimkan surat dan dua buah kitab yaitu “Surat al-Mustaqin” dan
“Babun Nikah”, karangan Syaikh Nuruddin ar-Raniry, seorang ulama besar Aceh
abad ke 17 M, kepada sultan kedah, ketika mengetahui bahwa Islam telah berkembang
dengan pesatnya disana.[52]
H. STUDI KRITIS TERHADAP KITAB SIRATHAL MUSTAQIM KARYA
SEKH NURUDDIN AL-RANIRI
Al-Syikh
Nur al-Din Muhammad Jailani Ibnu Ali Hasanaji Ibnu Muhammad Hamid al-Raniry
dalam muqaddimah kitab Shirath al-Mustaqim menyatakan bahwa kitabnya ini
adalah terjemahan dari karangan ulama-ulama madzhan syafi’I dari bahasa arab ke
bahasa melayu.[53]
Tapi ternyata beliau merujuk pada kitab-kitab karya ulama yang mengikuti imam
syafi’i.
Hal ini perlu dilihat dengan lebih terperinci
kerana penulisan-penulisan tentang sejarah perkembangan mazhab al-Shafi‘i
membedakan antara mazhab al-Imam al-Shafi‘i (r.a) dan mazhab al-Shafi‘iyyah (al-Madhhab al-Shafi‘i). Istilah mazhab
al-Imam al-Shafi‘i (r.a) adalah merujuk kepada himpunan pemikiran-pemikiran
fiqh hasil daripada ijtihad-ijtihad yang dilakukan beliau dalam masalah usul dan furu‘ yang dapat dilihat dalam karangan-karangannya seperti al-Umm dan al-Risalah. Manakala istilah mazhab al-Shafi‘iyyah (al-Madhhab al-Shafi‘i) pula merujuk
kepada usaha-usaha akademik dalam bidang al-Fiqh
dan Usul al-Fiqh yang dilakukan oleh
sekumpulan ulama yang mengikuti metodologi al-Imam al-Shafi‘i (r.a) dalam
melakukan istinbat.[54]
Dalam hal mereka tetap berpegang dengan
ijtihad-ijtihad beliau, mereka turut mengemukakan pandangan-pandangan lain
berdasarkan ijtihad mereka sendiri di samping pandangan-pandangan lain yang
mereka dapat keluarkan (takhrijat)
melalui pemerhatian secara halus melalui kata-kata al-Imam al-Shafi‘i (r.a)
sendiri. Kadang-kadang mereka turut melakukan penjelasan (istidrakat) terhadap pandangan-pandangan al-Imam al-Shafi‘i (r.a)
yang kurang jelas. Kadang-kadang apa yang dikatakan sesuatu masalah itu
merupakan pandangan dalam mazhab al-Shafi‘i itu tidak semestinya ia merupakan
pandangan yang dikeluarkan sendiri oleh al-Imam al-Shafi‘i (r.a)[55]
Meskipun
beliau mengatakan kitab Shirath al-Mustaqim adalah terjemahan namun
beliau juga mengutip pendapat pakar fiqih, contoh:
“Kata
Shaykh Ibn Hajar rahimah Allah dalam kitab Fath al-Jawwad Sharh Irshad (wa
haitsu da’a lidaf’i al-bala waqa’a……..)
Yakni: Tatkala membaca doa akan menolakkan suatu bala yang hadir, maka
dijadikannya belakang kedua tapak tangannya ke langit, atau kerana menghasilkan
sesuatu seperti menolakkan bala daripadanya selama umurnya maka ditadahkannya
kedua tapak tangannya ke langit, dan makruh bagi khatib”.[56]
Al-Syikh Nur al-Din Muhammad Jailani Ibnu Ali
Hasanaji Ibnu Muhammad Hamid al-Raniry terkadang
turut menyandarkan sesuatu pandangan kepada tokoh-tokoh ulama-ulama fiqh dari
mazhab Shafi‘i (al-Shafi‘iyyah) untuk
menguatkan argumentasinya. seperti:
“(Syahadan), adalah niat itu tiga bahagi: pertama:
basitah yaitu seperti yang tersebut itu, kedua: ‘urfiyah yaitu sekira-kira
dapat ia mengingatkan sembahyang, maka kafalah niat itu pada segala ‘awwam.
Demikianlah kata Imam Nawawi dan Shaykh Ibn Rif‘ah dan Taj al-Subki mengikut
Imam al-Ghazali dan ustadznya Imam al-Haramain.[57]
I. KESIMPULAN
Al-Syikh Nur al-Din Muhammad Jailani Ibnu Ali
Hasanaji Ibnu Muhammad Hamid al-Raniry adalah ilmuan muslim yang produktif,
karya yang telah diterbitkan bejumlah 30 judul buku. Karya-karya beliau banyak
di jadiakan rujukan dalam pengkajian keIslaman.
Adapun tentang kitab sirathal mustaqim adalah kitab
yang memuat kajian fiqih yang terdiri dari 21 bab dan 90 fasal.
Tujuh kitab itu adalah pertama: Kitab
al-Taharah mengandungi 4 bab dan 19 fasal. Kedua: Kitab al-Salah
mengandungi 10 bab dan 38 fasal. Ketiga: Kitab al-Zakah mengandungi 3
bab dan 10 fasal. Keempat: Kitab al-Sawm mengandungi 1 bab dan 7 fasal. Kelima: Kitab al-Hajj mengandungi 2 bab dan 14 fasal. Keenam:
Kitab al-Sayd wa al-Dhaba‘ih (Perburuan dan Penyembelihan) mengandungi 1 fasal.
Dan ketujuh: Kitab al-At’imah (Makanan-makanan
yang halal dan haram).
Adapun metode yang digunakan dalam penulisan kitab sirathal
mustaqim adalah terdiri dari metode argumentasi berdasarkan al-qur’an, metode
argumentasi berdasarkan hadist nabi saw, metode argumentasi berdasarkan ijma’,
metode argumentasi berdasarkan al-qiyas, dan metode argumentasi berdasarkan
qawaidul fiqhiyah (kaedah fiqih).
Adapun secara politis saat syaikh al-Raniri berada
di Aceh, kerajaan Aceh dalam kondisi stabil, yaitu masa perintahan Iskandar
Muda dan Iskandar Tsani.
DAFTAR
PUSTAKA
[1] Sebagai contoh
P. Voorhoeve, G.W.J. Drewes
dan C.A.O. van Nieuwenhuijze. Lihat:Jamalluddin bin Hashim dan Abdul
Karim bin Ali, " Kitab Al-Sirat Al-Mustaqim Oleh Shaykh Nur Al-Din
Al-Raniri: Satu Sorotan," Jurnal
Ilmu Fiqih No.5 (Kuala Lumpur Malaysia 2008). Hal. 199-200.
[2] Sebagai contoh
R. Hoesin Djajadiningrat, Tujimah, Teuku
Iskandar, Ahmad Daudy
dan Azyumardi Azra. Lihat: ibid.
[4] Jajat Burhanuddin, Ulama
& Kekuasaan: Pergumulan Elite Muslim Dalam Sejarah Indonesia (Jakarta:
Mizan Publika, 2012). Hal. 40
[6] Ahmad Daudy, Syaikh
Nurruddin Ar-Raniri: Sejarah, Karya, Dan Sanggahan Terhadap Wujudiyyah Di Aceh
(Jakarta: Bulan Bintang, 193). Hal. 36-37
[8] Azyumardi Azra,
Jaringan Ulama Timur Tengah Dan Kepulauan Nusantara Abad Xvii Dan Xvii
(Bandung: Mizan, 1995). Hal. 205
[9] Ulama Syafi’I dan Kitab-kitabnya dari Abad ke Abad
Sirajuddin Abbas, (Jakarta: Pustaka Tarbiyah, Cet. 1975M), hal. 379., Sirajuddin Abbas, Ulama Syafi’i Dan
Kitab-Kitabnya Dari Abad Ke Abad (Jakarta: Pustaka Tarbiyah, 1975). Hal. 379.
[11] Ibid. Hal.208-209. Dan untuk membandingkan
silahkan lihat: Al-Syikh Nur al-Din Muhammad Jailani Ibnu Ali Hasanaji
Ibnu Muhammad Hamid al-Raniry, Shirath
Al-Mustaqim (tt: al-Haramain, tt).
[12] Walau bagaimanapun, terdapat 46 masalah fiqh
dalam Minhaj al-Talibin yang tidak
muktamad dalam Mazhab Shafi‘i sebagaimana yang dinyatakan oleh ulama-ulama yang
pernah menghuraikan (sharh) kitab
ini. Lihat: Mustafa bin
Hamid bin Hasan bin Sumayt, Al-Masa'il
Ghayr Al-Mu‘Tamadah Fi Al-Minhaj (Tarim: Dar al-‘Ilm Wa al-Da‘wah, 2005). Hal. 22-230.
[13] Muhammad Ibrahim Ahmad ‘Ali, "Al-Madhhab ‘Ind
Al-Shafi‘Iyyah," Majallah Jami‘ah
al-Malik ‘Abd al-‘Aziz Vol. 2, (Juni1978). Hal.12
[14] Akram Yusuf ‘Umar al-Qawasimi, Al-Madkhal Ila Madhhab Al-Imam Al-Shafi‘I (Jordan: Dar al-Nafa'is,
2003). Hal.525
[16] Karel A. Steenbrink, Kitab Suci Atau Kertas Toilet (Yogyakarta: IAIN Sunan Kalijaga
Press, 1988).
[17] Al-Sayyid ‘Alawi bin Ahmad al-Saqqaf, Al-Fawa'id Al-Makkiyyah Fi Ma Yahtajuhu
Talabah Al-Shafi'iyyah Min Al-Masa'il Wa Al-Dawabit Wa Al-Qawa‘Id Al-Kulliyyah,
Dalam Al-Sayyid ‘Alawi Bin Ahmad Al-Saqqaf, Sab‘Ah Kutub Mufidah (Mesir:
Sharikah Maktabah Wa Matba‘ah Mustafa al-Babi al-Halabi Wa Awladihi, 1940). Hal.37
[18] Lihat dalam: Jamalluddin Hashim dan Abdul Karim Ali, "Metode
Penulisan Fiqh Oleh Nur Al-Din Al-Raniri Dalam Kitab Al-Sirat
Al-Mustaqim," Jurnal Syariah
Volume:17, Nomor: 2, (2009). Hal. 272-273.
[19] Mu‘jam
al-Mu'allifin (Beirut: Mu'assasah
al-Risalah, 1993) dan lihat pula
dalam: Jamal al-Din Yusuf bin Ibrahim al-Ardabili, Al-Anwar Li a‘Mal Al-Abrar (Qahirah:
Mua'ssasah al-Halabi Wa Shurakah Li al-Nashr Wa al-Tawzi). Hal.6
[20] Haji Khalifah, Kashf
Al-Dhunun ‘an Asami Al-Kutub Wa Al-Funun, vol. Juz.2 (Beirut Dar Ihya'
al-Turath al-‘Arabi, tt). Hal. 1873.
[21] Ali, "Metode Penulisan Fiqh Oleh Nur Al-Din
Al-Raniri Dalam Kitab Al-Sirat Al-Mustaqim." Hal.274.
[26] Lihat dalam Zakaria al-Ansari, Fath
Al-Wahab Syarh Minhaj Al-Tullab (Beirut: Dar al-Ma’rifah, tt). Hal.102
[30] Berikut ini yang berhak menerima zakat Ialah: 1. orang fakir: orang yang amat
sengsara hidupnya, tidak mempunyai harta dan tenaga untuk memenuhi penghidupannya.
2. orang miskin: orang yang tidak cukup penghidupannya dan dalam keadaan
kekurangan. 3. Pengurus zakat: orang yang diberi tugas untuk mengumpulkan dan
membagikan zakat. 4. Muallaf: orang kafir yang ada harapan masuk Islam dan
orang yang baru masuk Islam yang imannya masih lemah. 5. memerdekakan budak:
mencakup juga untuk melepaskan Muslim yang ditawan oleh orang-orang kafir. 6.
orang berhutang: orang yang berhutang karena untuk kepentingan yang bukan
maksiat dan tidak sanggup membayarnya. Adapun orang yang berhutang untuk
memelihara persatuan umat Islam dibayar hutangnya itu dengan zakat, walaupun ia
mampu membayarnya. 7. pada jalan Allah (sabilillah): Yaitu untuk keperluan
pertahanan Islam dan kaum muslimin. di antara mufasirin ada yang berpendapat
bahwa fisabilillah itu mencakup juga kepentingan-kepentingan umum seperti
mendirikan sekolah, rumah sakit dan lain-lain. 8. orang yang sedang dalam
perjalanan yang bukan maksiat mengalami kesengsaraan dalam perjalanannya.
[32] Ali, "Metode Penulisan Fiqh Oleh Nur Al-Din
Al-Raniri Dalam Kitab Al-Sirat Al-Mustaqim." Hal.280
[33] Ibid. lihat pula dalam Abdullah Alwi Haji Hassan, "Ijtihad Dan
Peranannya Dalam Pengharmonian Pengalaman Undang-Undang Syariah Di Dunia Masa
Kini," Jurnal Syariah 15 (2),
(2007). Hal.2. dan
lihat juga dalam: Noor Naemah Abd. Rahman dan Mohd Nor Hashri Junoh,
"Pendekatan Ijtihad Tarjih Dalam Amalan Fatwa Jemaah Ulama Negeri Kelantan: Rujukan Kepada Fatwa-Fatwa
1900-An," Jurnal Syariah 11 (2),
(2003). Hal.29-31.
[34] Lihat dalam Noor Naemah Abd. Rahman, "Ruang Ijtihad Dalam
Fatwa Di Malaysia: Sorotan Dari Sudut Pentadbiran Fatwa," Jurnal Syariah 10 (2), (2002). Hal. 19-30
[35] al-Raniry. Hal.6. lihat dalam permulaan Kitab
Thoharaoh, Al-Syikh Nur al-Din Muhammad Jailani Ibnu Ali Hasanaji Ibnu Muhammad
Hamid al-Raniry menyebutkan: “Ini kitab pada menyatakan thaharah. Qaola
Allah Ta‘ala: Wa anzala min al-sama’i ma’an thohuraa, Kami turunkan air dari langit yang suci lagi
menyucikan”.
[36] Ibid. hal.47 lihat dalam subtema
menerangkan wudhu. Syaikh Nuruddin al-Raniri mengutip ayat al-Qur’an tanpa
menyebut surat dan ayatnya, dan jika dilacak dalam al-Qur’an adalah Surat
al-Maidah ayat 6:
4) bÎ)ur öNçGZä. $Y6ãZã_ (#rã£g©Û$$sù 4 bÎ)ur NçGYä. #ÓyÌó£D ÷rr& 4n?tã @xÿy ÷rr& uä!%y` Ótnr& Nä3YÏiB z`ÏiB ÅÝͬ!$tóø9$# ÷rr& ãMçGó¡yJ»s9 uä!$|¡ÏiY9$# öNn=sù (#rßÅgrB [ä!$tB (#qßJ£JutFsù (
[38] Ibid. sebagai
contoh: “(Keenam) Fardu wuduk itu tertib. Yaitu periringan, seperti sabda Nabi
salla Allah ‘alayh wa sallam (Ibdauu bimaa badaallahu bih) Mulai oleh kamu
dengan barang yang dimulakan Allah akan dia seperti firmannya pada ayat yang
tersebut itu. Riwayah Muslim.”
[39] Ibid. lihat contohnya: “Maka diulanginya pula talqinnya itu seperti
sabda Nabi salla Allah ‘alayh wa sallam: (man kana akhira kalamuhu lailaha illah
dakhola al-jannah) Yakni: Barang
siapa ada kesudahannya perkataan La Ilah Illa Allah maka masuklah ia ke dalam
syurga”.
[40] Ibid.
lihat contohnya: “Maka tiadalah
haram salah suatu daripada waktu yang tersebut itu pada lima waktu itu jika
tiada sahaja mengqasadkan sembahyang pada waktu itu, maka sahlah sembahyangnya
seperti ada pada Nabi salla Allah ‘alayh wa sallam qada' dua rakaat sunat Zohor
yang kemudian maka diqada' Nabi salla Allah ‘alayh wa sallam kemudian daripada
sembahyang ‘Asar. Riwayah Bukhari dan Muslim.”
[41] Ibid. lihat contoh: “(Bermula) Wajib bersugi tatkala makan barang
suatu yang najis. Dan makruh bersugi bagi orang yang puasa kemudian daripada
gelincir matahari karena busuk bau mulut orang yang puasa itu terlebih baik
kepada Allah Ta‘ala daripada bau kasturi”
[42] Ibid.
lihat contohnya: (Bermula) sunat
muakkad memberi sedekah karena adalah tersebut yang dalam segala hadith yang
sahih lagi mashhur pahalanya itu amat banyak.
[43] Ibid. lihat contohnya: Dan puasa hari
‘Arafah yaitu sembilan hari bulan Dhu al-Hijjah seperti sabda Nabi salla Allah
‘alaihi wa sallam (shoumu
yaumi arofatin…..allati ba’dahu). Riwayah Muslim,
yakni puasa pada hari ‘Arafah dihisab atas Allah Ta‘ala bahawa diampun Allah
dosanya setahun yang dahulu dan setahun yang kemudiannya. Kata Imam Nawawi
bahawa murad daripada dosa yang tersebut dalam hadith itu dosa saghir lain
daripada haqq manusia.
[44] Ibid. lihat contohnya: “Seperti sabda Nabi salla Allah ‘alaihi wa
sallam (idza waqa’a al-dzababu fii Syarabi…..) . rawahu al-bukhari wa
abu dawud. Yakni: Apabila jatuh lalat
pada minuman seorang daripada kamu maka hendaklah diselamkannya akan lalat itu
dahulu daripada mengeluarkan dia. Kemudian maka dikeluarkannya. Maka
bahawasanya pada salah suatu daripada kedua sayapnya itu racun dan yang sebelah
sayapnya itu penawar. Dan adalah lalat itu bahawasanya menyelamkan sayapnya
yang racun itu. (Maka) tiada daripada sabda Nabi Allah pada menyelamkan lalat
itu menyampaikan kepada matinya. Jikalau mati sekalipun tiada mengapa”.
[45] Ibid. lihat contoh: “Dan sabda Nabi salla Allah ‘alayh wa sallam (Tanazahu
ani al-bauli fain ammatan adzabi al-qobri minhu) Yakni: Bersucilah kamu daripada kemih. Maka bahawasanya kebanyakan
manusia kena azab kubur itu sebab tiada suci daripada kemih. Hadith ini sahih”
[46] Ibid. lihat: “(Fasal) Pada menyatakan bang. Yaitu pada lughah
memberi tahu. Dan pada istilah yaitu beberapa patah kata yang tertentu dan
ketahui dengan dia waktu sembahyang. (Adapun) berhimpunlah segala ulama bahawa
bang itu daripada pekerjaan agama jua. Tetapi ikhtilaf mereka itu sunatkah ia
atau fardu kifayah”.
[47] Ibid. lihat: “(Tetapi) tiada sah mengikut bid‘ah yang jadi
kafir seperti mengi‘tiqadkan bahawa Allah Ta‘ala itu tiada mengetahui akan
juz'iyyat dan ma‘dum dan yang munkir akan ba‘th dan hashr dan demikian lagi
qawm Mujassimah dan yang mengi‘tiqadkan bahawa Allah Ta‘ala berjihah dan qawm
Wujudiyyah yang mulhid seperti i‘tiqad Hamzah Fansuri dan Shams al-Din
Sumaterani. Maka tiadalah sah mengikut segala itu, demikianlah kata imam yang
empat”
[48] Ibid. lihat contohnya: “Mas'alah : Jikalau seseorang tertumpat54 jalan
‘adatnya, yaitu zakar, atau faraj, maka keluar maninya itu daripada tempat
asalnya, yaitu sulb atau tara'ib, tetapi dengan syarat jika mani itu qawiyy,
yaitu dengan tiada penyakit, maka wajib mandi. Dan jikalau mani itu tiada
qawiyy, yaitu yang keluar karena penyakit, maka tiadalah wajib mandi dengan
ittifaq segala ulama”.
[49] Ibid.
lihat contohnya: “Dan lagi
menyabitkan takbir pada malam hari raya besar itu diqiyaskan atas hari raya
puasa jua”
[50] Ibid. lihat contohnya: “Dan demikian lagi jikalau seorang mengerjakan
sembahyang lima waktu dengan ijtihad kepada pihak lima maka sahlah
sembahyangnya itu lagi tiadalah diqadanya sembahyang yang dikerjakannya itu
dengan ijtihad yang dahulu itu karena ijtihad yang dahulu itu karena ijtihad
yang kemudian itu tiada membatalkan ijtihad yang dahulu”
[51] Iskandar Tsani dari Aceh, https://id.wikipedia.org/wiki/Iskandar_Tsani_dari_Aceh (02 April 2018).
[52] Abdul Ghani, Aceh Dibawah Kepimimpinan Sultan Iskandar Tsani, http://chaerolriezal.blogspot.co.id/2014/02/aceh-dibawah-kepimimpinan-sultan.html
(02 april 2018)
[54] Ali, "Metode Penulisan Fiqh Oleh Nur Al-Din
Al-Raniri Dalam Kitab Al-Sirat Al-Mustaqim." Hal. 287
[55] Ibid. lihat pula: Umar Sulayman al-Ashqar, Al-Madkhal Ila Dirasah Al-Madaris Wa Al-Madhahib Al-Fiqhiyyah
(Jordan: Dar al-Nafa'is, 1996). Hal.46
Comments
Post a Comment