SIRATH AL-MUSTAQIM KARYA SEKH NURUDDIN AL-RANIRI


RIVIEW KITAB SIRATH AL-MUSTAQIM  KARYA SEKH NURUDDIN
AL-RANIRI

Oleh
Nur Moklis

A.    IDENTITAS KITAB
Judul buku
:
Shirath al-Mustaqim
Penulis
:
Al-Syikh Nur al-Din Muhammad Jailani Ibnu Ali Hasanaji Ibnu Muhammad Hamid al-Raniry
Penerbit
:
Al-Haramain
Tahun Terbit
:
-
Tenpat Terbit
:
-
ISBN
:
-
Jumlah halaman
:
252 Halaman dan 272 Halaman
Volume
:
2 Jilid
Keterangan
:
Kitab ini di cetak dalam satu buku dengan Kitab Sabil al- Muhtadin karya al-Syikh Muhammad Arsyad bin Abdullah al-Banjari.

B.     BIOGRAFI SEKH NUR AL-DIN AL-RANIRI
Menurut Jamalluddin bin Hashim dan Abdul Karim bin Ali ada bebera sarjana yang telah menulis biografi Syekh Nur al-Din al-Raniri, baik dari belanda[1], Indonesia[2] dan Malaysia.[3] Syekh Nur al-Din al-Raniri, menjabat sebagai Syaikhul Islam atau Mufti pada masa pemerintahan Sultan Iskandar Tsani dan Sultanah Shafiyatuddin.[4] Syeikh Nuruddin Muhammad ibnu 'Ali ibnu Hasanji ibnu Muhammad Hamid ar-Raniry al-Quraisyi adalah ulama penasehat Kesultanan Aceh pada masa kepemimpinan Sultan Iskandar Tsani (Iskandar II). Syaikh Nuruddin diperkirakan lahir sekitar akhir abad ke-16 di kota Ranir, sebuah Kota Pelabuhan Tua di Pantai Gujarat, India, dan wafat pada 21 September 1658. Pada tahun 1637, ia datang ke Aceh, dan kemudian menjadi penasehat kesultanan di sana hingga tahun 1644.[5]
Pendidikan beliau yang pertama diperoleh di Ranir Gujarat India kemudian dilanjutkan ke Hadhramaut.[6] Guru yang sangat mempengaruhinya adalah Abu Nafs Syayid Imam bin ‘Abdullah bin Syaiban, ia seorang ahli Tarekat Rifaiyah keturunan Hadhramaut Hujarat, India.[7] Guru lainya yang sangat terkenal yaitu Abu Hafs Umar bin Abdullah Ba Syayban al-Tarimi al-Hadhrami, biasa dikenal sebagai Sayyid Umar al-Alaydrus.[8] Dari aqidah beliau menganut madzhab ahlu al-sunnah wa al-jama’ah sedangkan dari segi fiqih menganut madzhab imam al-syafi’i.[9]
Beliau adalah ilmuan muslim yang produktif, kitab yang telah di tulis sekitar 30 buah antara lain adalah al-Sirat al-Mustaqim, Durrat al-Fara'id bi Sharh al-Aqa'id, Hidayat al-Habib fi al-Targhib wa al-Tarhib, Bustan al-Salatin fi Dhikr al-Awwalin wa al-Akhirin, Nubdhah fi Da’wa al-Zill ma’a Sahibih, Lata’if al-Asrar, Asrar al-Insan fi ma’rifat al-Ruh wa al- Rahman, Tibyan fi ma’rifat al-Adyan, Akhbar al-Akhirat fi Ahwal al-Qiyamah, Hill al-Dhil, Ma’a al-Hayat li ahl al-Mamat, Jawahir al-‘Ulum fi Kashf al-Ma’lum, ‘Ayn al-‘Alam Qabl'an Yukhlaq, Shifa’ al-Qulub, ‘Awdah al-Sabil wa al-Dalil laysa li Abatil al-Mulhidin Ta’wil, al-Fath al-Mubin ‘ala al-Mulhidin, al-Luma' fi Takfir man qalbi Khalq al-Qur'an, Sawarim al-Siddiq li Qat’ al-Zindiq, Rahiq al-Muhammadiyyah fi Tariq al-Sufiyyah, Bad` Khalq al-Samawat wa al-Ard, Kayfiyyah al-Salat, Hidayat al-Imam bi Fadl al-Mannan, ‘Alaqat Allah bi al-‘Alam, ‘Aqa’id al-Sufiyyah al-Muwahhidin min ahl al-Sunnah wa al-Jama’ah, al-Fath al-Wadud fi Bayan Wihdat al-Wujud, ‘Ayn al-Jawwad fi Bayan Wihdat al-Wujud, Syadhar al-Mazid, ‘Umdat al-‘I’tiqad dan lain-lainnya.[10] Karya-karya beliau ini menjadi tumpuan masyarakat sebagai rujukan dan panduan untuk memahami dasar-dasar ilmu ke-Islaman.

C.    ISI KITAB SHIRATH AL-MUSTAQIM
Kandungan kitab al-Sirat al-Mustaqim karya Al-Syikh Nur al-Din Muhammad Jailani Ibnu Ali Hasanaji Ibnu Muhammad Hamid al-Raniry tersusun dalam 7 kitab (tema pokok), 21 bab dan 90 fasal. Tujuh kitab itu adalah pertama: Kitab  al-Taharah mengandungi 4 bab dan 19 fasal. Kedua: Kitab al-Salah mengandungi 10 bab dan 38 fasal. Ketiga: Kitab al-Zakah mengandungi 3 bab dan 10 fasal. Keempat: Kitab al-Sawm mengandungi 1 bab dan 7 fasal. Kelima: Kitab al-Hajj mengandungi 2 bab dan 14 fasal. Keenam: Kitab al-Sayd wa al-Dhaba‘ih  (Perburuan dan Penyembelihan) mengandungi 1 fasal. Dan ketujuh: Kitab al-At’imah (Makanan-makanan yang halal dan haram).[11]

D.    RUJUKAN KITAB SHIRATH AL-MUSTAQIM
Pada mukadimah al-Sirat al-Mustaqim, beliau mengemukakan beberapa buah kitab fiqh berbahasa Arab yang dijadikan rujukan pokok dalam penulisan kitabnya ini. adapun tentang rujukan-rujukan kitab beliau ini adalah seperti berikut:
1.      Minhaj al-Talibin Wa ‘Umdah al-Muftin
Kitab ini dihasilkan oleh al-Imam al-Nawawi. Ia merupakan ringkasan kitab al-Muharrar karya al-Imam al-Rafi‘i. Minhaj al-Talibin merupakan kitab yang sering dipakai untuk merujuk pendapat-pendapat yang muktamad dalam mazhab Shafi‘i setelah berlakunya proses pemurnian (al-tanqih) yang kali pertama dilakukan dalam sejarah perkembangan mazhab Shafi‘i.[12] Oleh kerana itu, kitab ini telah mendapat perhatian yang tinggi di kalangan ulama-ulama mazhab Shafi‘i untuk diberikan uraian (sharh), komentar (hashiah), dilakukan ringkasan, disusun dalam bentuk nazam dan lain-lainnya, sehingga jumlah keseluruhannya mencapai 230 buah.[13] diantara yang paling terkenal ialah dalam bentuk uraian (sharh) seperti Tuhfah al-Muhtaj Bi Sharh al-Minhaj oleh Ibn Hajar al-Haytami, Nihayah al-Muhtaj Ila Sharh al-Minhaj oleh Shams al-Din al-Ramli dan Mughni al-Muhtaj Ila Ma‘rifah Alfaz al-Minhaj oleh al-Khatib al-Sharbini.[14] Selain menjadi tumpuan ulama-ulama dalam mazhab Shafi‘i untuk dijadikan bahan kajian dan hafalan,[15] kitab ini juga mendapat perhatian orientalis dan telah diterjemahkan ke dalam bahasa Perancis oleh L. W. C. Van Den Berg.[16] Kemudian E. C. Howard telah mengalihbahasa  ke dalam bahasa Inggris berdasarkan terjemahan yang dilakukan oleh L. W. C. Van Den Berg ini. Prof. Madya Dr. Mat Saad Abd. Rahman juga telah menterjemahkan kitab ini ke dalam bahasa Melayu hingga Kitab al-Jana'iz saja.
2.      Manhaj al-Tullab dan Fath al-Wahhab
Pengarang dua kitab di atas ialah Shaykh al-Islam al-Imam Abu Yahya, Zakariyya bin Muhammad bin Ahmad bin Zakariyya al-Ansari al-Sunayki al-Misri. Manhaj al-Tullab merupakan ringkasan dari Minhaj al-Talibin karangan al-Imam al-Nawawi di atas. Pengarang telah melakukan proses permurnian pada kitab tersebut dengan membuang permasalahan-permasalahan khilaf yang dinyatakan oleh al-Imam al-Nawawi dan hanya mengambil pendapat-pendapat yang muktamad saja. Di samping itu juga, beliau turut mempermudahkan bahasa yang terkandung di dalamnya. Hasilnya, kitab ini mendapat sambutan yang amat baik oleh para alim ulama. Seterusnya pengarang sendiri telah melakukan uraian (sharh) terhadap Manhaj al-Tullab itu dan diberi judul Fath al-Wahhab Bi Sharh Manhaj al-Tullab. Al-Shaykh Sulayman bin ‘Umar bin Muhammad al-Bujayrimi pula melakukan komentar (hashiah) pada kitab ini dengan judul komentarnya al-Tajrid Li Naf‘ al-‘Abid. Terdapat satu lagi komentar pada kitab ini yaitu Hashiah al-Jamal ‘Ala Sharh al-Manhaj karangan al-Shaykh Sulayman bin ‘Umar bin Mansur al-‘Ujayli al-Misri al-Shafi‘i. Fath al-Wahhab ini juga mempunyai kedudukan yang tinggi dalam mazhab Shafi‘i kerana pandangan-pandangan fiqh yang dikemukakan di dalamnya antara yang muktamad dalam mazhab Shafi‘i. walaupun demikian, menurut kebanyakan ulama-ulama mazhab Shafi‘i yang muta'akhhirin (mereka yang hidup dalam lingkungan tahun 1004 H hingga 1335 H), pandangan-pandangan beliau ini dianggap rajih dalam mazhab dan muktamad untuk difatwakan jika sesuatu masalah itu tidak disentuh dalam karangan-karangan Shaykh Ibn Hajar al-Haytami dan Shaykh Shams al-Din al-Ramli.[17]
3.      Hidayah al-Muhtaj Sharh Mukhtasar Ibn Hajj
Menurut Jamaluddin kitab rujukan Syaikh al-Raniri diatas telah dicari namun tidak ditemukan. Berdasarkan karya tesis MA berjudul “al-Imam Ibn Hajar al-Haytami Wa Atharuhu Fi al-Fiqh al-Shafi‘i” tulisan Amjad Rashid Muhammad ‘Ali telah menelusuri semua karya karya Shaykh Ibn Hajar al-Haytami sejumlah 148 buah kitab, 78 buah merupakan karya dalam bidang fiqh. Dalam penelusuran tersebut tidak terdapat kitab yang berjudul Hidayah al-Muhtaj Sharh Mukhtasar Ibn Hajj. Disis lain ada dua kitab yang namanya mirif yaitu dua buah kitab yang judulnya terdapat perkataan Hidayah al-Muhtaj yaitu al-Taj ‘Ala Hidayah al-Muhtaj ‘Ala Qissah al-Isra' Wa al-Mi‘raj karya Ahmad bin Muhammad bin Muwaffaq al-Din al-Suhaymi dan Hidayah al-Muhtaj Ila Ahkam al-Azwaj karya ‘Abd al-Rahman bin Muhammad bin Ahmad al-Hifzi, namun tidak terkait dengan kitab diatas.[18]
4.      Al-Anwar Li A‘mal al-Abrar
Pengarang kitab ini adalah Jamal al-Din Yusuf bin Ibrahim al-Ardabili. Penulisan kitab ini berdasarkan kepada ringkasan dari beberapa buah fiqh Mazhab Shafi‘i seperti al-Sharh al-Kabir, al-Sharh al-Saghir, Rawdah al-Talibin, Sharh al-Lubab, al-Muharrar, al-Hawi dan al-Ta‘liqah. Menurut pengarang, kitab beliau ini mengandungi isu-isu fiqh penting yang sentiasa berlaku di kalangan masyarakat namun tidak disentuh dalam kitab-kitab yang muktabar tersebut.[19] Kitab ini tersebar luas di kebanyakan tempat dan mendapat penerimaan yang baik oleh pengikut-pengikut mazhab Shafi‘i untuk dipelajari dan fatwa-fatwa yang terkandung di dalamnya diterima dengan baik.[20] Kitab ini juga telah diberikan komentar (hashiah) yaitu Hashiah al-Kummathra dan Hashiah al-Hajj Ibrahim.
5.      Umdah al-Salik Wa ‘Uddah al-Nasik
Pengarang kitab ini ialah Shihab al-Din Abu ‘Abbas Ahmad bin Lu'lu' bin ‘Abd Allah Ibn al-Naqib al-Rumi. Kitab ini mengumpulkan pendapat-pendapat yang sahih dalam mazhab Shafi‘i berdasarkan apa yang yang disetujui oleh al-Imam al-Rafi‘i dan al-Imam al-Nawawi, ataupun apa yang diputuskan oleh mereka berdua dengan mengutamakan keputusan al-Imam al-Nawawi. Walaupun isi kandungan kitab ini begitu ringkas, namun ia mengandungi kebanyakan dasar-dasar hukum yang penting dalam mazhab Shafi‘i. Kitab ini juga mendapat kedudukan yang baik di kalangan pengikut-pengikut mazhab Shafi‘i dengan dihafal dan dipelajari isi kandungannya.[21] Selain dari rujukan-rujukan yang digunakan oleh Shaykh Nur al-Din al-Raniri pada mukadimah kitabnya ini, menurut Jalaluddin beliau juga merujuk kepada karangan-karangan fiqh yang lain untuk menulis kitab al-Sirat al-Mustaqim ini. Kitab-kitab tersebut antara lain adalah adalah:
a.       Fath al-Jawwad Sharh al-Irshad
b.      Mughni al-Muhtaj Ila Ma‘rifah Ma‘ani Alfaz al-Minhaj
c.       Tuhfah al-Muhtaj Bi Sharh al-Minhaj
d.      Al-Minhaj al-Qawim Sharh al-Muqadimmah al-Hadramiyyah Fi al-Fiqh al-Shafi’i

E.     KITAB ZAKAT  DALAM SHIRATH AL-MUSTAQIM
Pada makalah ini di kaji tentang Zakat yang ditulis Al-Syikh Nur al-Din Muhammad Jailani Ibnu Ali Hasanaji Ibnu Muhammad Hamid al-Raniry dalam kitabnya al-Sirath al-Mustaqim. kitab zakat adalah bab ke-3 setelah bab thaharoh dan bab shalat. Kitab Zakat terbagi dalam 3 bab dan 10 fasal. Secara lengkap sebagai berikut:
Bab al-Zakat terdiri dari empat fasal yang meliputi Fasal pada menyatakan zakat kerbau dan lembu, Fasal pada menyatakan zakat kambing dan biri-biri, Fasal  pada  menyatakan  setengah  hukum  daripada perkataan yang dahulu [perbincangan lepas], Fasal pada menyatakan segala syarat na`am [binatang ternak] dan lainnya.[22]
Bab Zakat al-Nabat terdiri dari satu fasal yaitu Fasal pada menyatakan hukum zakat yang wajib pada segala perkara yang tersebut (tumbuh tumbuhan/tanaman]    dan    barang    yang    ta’aluq [berkaitan] dengannya.[23]
Bab Zakah al-Naqd, terdiri lima fasal, yaitu: Fasal pada menyatakan zakat harta perniagaan, Fasal pada menyatakan zakat fitrah, Dasal pada menyatakan niat zakat dan mengeluarkannya, (masalah 1), Fasal pada menyatakan membahagi zakat akan segala, Mustahiq, (masalah 2), Fasal pada menyatakan hukum sedekah yang sunah (masalah 3).[24]
Dari uraian di atas, terdapat beberapa hal yang perlu dijelaskan lagi. Pertama, topik tentang pengertian zakat, kewajipan zakat, dalil-dalil yang mewajibkan zakat dan hukuman bagi orang yang tidak mau membayar zakat terletak di bawah topik Kitab al-Zakah yaitu sebelum masuk ke dalam Bab al-Zakah. Kedua, pembahasan mengenai zakat unta terdapat di bawah kajian Bab al-Zakah sebelum Fasal yang pertama. Ketiga, .perbincangan mengenai sumber-sumber tanaman atau pertanian yang wajib dizakati, dan nisab zakat tanaman terdapat di bawah perbincangan Bab Zakah al-Nabat sebelum fasal yang kelima. Keempat, topic mengenai zakat emas dan perak terdapat di bawah kajian Bab Zakah al-Naqd sebelum fasal yang keenam. Keenam, fasal yang ketujuh adalah fasal yang menjelaskan zakat fitrah yang kebiasaannya diletakkan di dalam bab yang berbeza. Secara umum kajian beliau dalam Kitab al-Zakah di ringkas sebagai berikut:
Tentang Topik Zakat
Syaikh Al-Raniri telah menyatakan di dalam kitabnya tentang beberapa konsep umum zakat, seperti pengertian zakat, hukum zakat, dalil-dalil yang mewajibkan zakat, kategori zakat  serta  jenis-jenis  harta  yang  wajib  dikenakan  zakat,  golongan  yang  berhak menerima zakat sedekah yang sunat. Pengertian zakat dari sudut terminologi menurut al-Raniri adalah:
“Suatu nama barang yang dikeluarkan daripada harta atau daripada badan seperti perintah yang lagi akan datang bayannya, yaitu satu rukun daripada rukun-rukun Islam”[25]

Maksudnya, zakat adalah merujuk kepada barang yang dikeluarkan dari harta (yaitu zakat harta) atau dari badan (yaitu zakat fitrah). arti kalimat “seperti perintah yang lagi akan datang bayannya” adalah merujuk kepada jenis-jenis harta yang wajib dizakatkan. Pengertian yang dikemukakan oleh al-Raniri mempunyai persamaan dengan pengertian yang terdapat di dalam kitab Fath al-Wahhab bi Syarh Minhaj al-Tullab.[26]
Hukum Zakat
Hukum zakat adalah fardu (wajib) dan barangsiapa yang ingkar akan kefarduannya atau kadar wajibnya maka dia telah kafir, dan barangsiapa yang menahan (diri atau orang lain) daripada membayar zakat adalah harus untuk diperangi dan diambil (zakat) daripadanya secara paksa. Zakat difardukan pada tahun kedua hijrah[27] antara dalil kewajipan zakat yang dikemukakan al-raniri adalah surah al-Baqarah (2): 43, surah al-Taubah (19): 103 dan sebuah hadis Rasulullah SAW yang bermaksud:

“Dibina Islam atas lima perkara: Persaksian bahawa tidak ada tuhan yang disembah dengan benar melainkan Allah SWT dan bahawa Muhammad adalah utusan Allah, mendirikan solat, menunaikan zakat, haji di Baitullah, dan berpuasa di bulan Ramadhan.” (Hadis riwayat al-Bukhari dan Muslim)”

Objek Dan Jenis Zakat
Terdapat dua kategori zakat yang dibahas oleh Syaikh al-Raniri yaitu zakat harta dan zakat fitrah. Manakala jenis harta yang wajib dikenakan zakat (dari jenis zakat harta) yang dinyatakan oleh Syaikh al-Raniri di dalam kitab al-Sirat al-Mustaqim ini adalah: pertama; Zakat binatang ternak (dalam kategori sa’imah) yaitu unta, kerbau, lembu, kambing dan biri-biri apabila telah mencapai nisab masing-masing dan haul. Nisab bagi unta adalah sebanyak 5 ekor, manakala lembu dan kerbau adalah sebanyak 30 ekor, manakala kambing dan biri-biri pula adalah sebanyak 40 ekor. Kedua: Zakat tumbuh-tumbuhan yaitu makanan yang menguatkan yaitu makanan yang dimakan pada ketika ikhtiar (bukan darurat) dari jenis buah (kurma dan anggur), bijian (gandum dan barli), kacang-kacangan (kacang dal, kacang hijau dan selainnya), jagung dan keladi. Hendaklah tumbuh-tumbuhan (tanaman) itu mencukupi nisab yaitu sebanyak 5 awsuq, dan dizakatkan daripadanya sebanyak 1/5 ataupun 1/10 mengikut kaedah pengairan. Ketiga: Zakat al-Naqd yaitu emas dan perak. Nisab bagi emas adalah sebanyak 20 mithqal serta hasil perniagaan.[28]
Niat Mengeluarkan Zakat
Syaikh al-Raniri menyatakan berkenaan niat dalam mengeluarkan zakat. Niat difardukan di dalam hati dan tidak disyaratkan untuk dilafazkan dengan lisan. Al-Raniri membawa beberapa bentuk niat seperti berikut: “Haza zakat mali” (Inilah zakat hartaku). “Haza fardu sadaqah mali” (Inilah fardu sedekah hartaku). “Haza fardu sadaqah mali al-mafrud” (Inilah fardu sedekah hartaku yang difardukan). “Haza fardu al-sadaqah” (inilah fardu sedekah).
Niat hendaklah disertakan ketika hendak menyerahkan zakat, ketika mewakilkan kepada wakil, sebelum menyerah zakat atau setelah menyerahkannya. Niat boleh dilakukan setelah menyerahkan zakat sekiranya ia tidak sertakan sebelum atau ketika menyerahkan zakat. Harus juga untuk mewakilkan kepada orang lain untuk menunaikan zakat dengan syarat wakil tersebut Islam dan mukallaf. Wajib ke atas wali meniatkan zakat atas harta anak-anak, orang gila dan safih. Sekiranya tidak diniatkan hendaklah wali menggantikan harta tersebut.[29]
Golongan Yang Berhak Menerima Zakat
Syaikh al-Raniri juga menyatakan golongan-golongan yang berhak menerima zakat seperti yang telah diijma’kan oleh ulama (Ibn al-Munzir 1999, 57) yaitu orang fakir, orang miskin, ‘amil, golongan mu’allaf     (yang  dilembutkan  hati-hati  mereka), golongan hamba  (mukatib), yang  berhutang,  yang  berperang  dan  yang  bermusafir.  bersandarkan firman Allah SWT yang mafhumnya:

* $yJ¯RÎ) àM»s%y¢Á9$# Ïä!#ts)àÿù=Ï9 ÈûüÅ3»|¡yJø9$#ur tû,Î#ÏJ»yèø9$#ur $pköŽn=tæ Ïpxÿ©9xsßJø9$#ur öNåkæ5qè=è% Îûur É>$s%Ìh9$# tûüÏB̍»tóø9$#ur Îûur È@Î6y «!$# Èûøó$#ur È@Î6¡¡9$# ( ZpŸÒƒÌsù šÆÏiB «!$# 3 ª!$#ur íOŠÎ=tæ ÒOÅ6ym ÇÏÉÈ  
Artinya: Sesungguhnya zakat-zakat itu, hanyalah untuk orang-orang fakir, orang-orang miskin, pengurus-pengurus zakat, para mu'allaf yang dibujuk hatinya, untuk (memerdekakan) budak, orang-orang yang berhutang, untuk jalan Allah dan untuk mereka yuang sedang dalam perjalanan, sebagai suatu ketetapan yang diwajibkan Allah, dan Allah Maha mengetahui lagi Maha Bijaksana[30] (Surah al-Taubah, 9: 60)


Wajib  menyerahkan  zakat  kepada  delapan  golongan  tersebut. Jika sebuah negara itu tidak lagi mempunyai golongan yang berhak menerima  zakat,  atau  harta  zakat  (setelah  dibahagikan  kepada  golongan  yang berhak) masih banyak berlebihan, maka harus harta zakat itu dipindahkan ke negeri lain yang hampir untuk diserahkan kepada golongan yang berhak di negeri tersebut.[31]

F.     METODE ISTIMBATH HUKUM
Menurut Jamaluddin Hashim dan Abdul Karim Ali penulisan kitab al-Sirath al-Mustaqim berdasarkan rujukan ulama-ulama imam syafi’i yang hidup di era taklid.[32] Indikasinya adalah kurangnya argumentasi yang didasarkankan dalil-dalil al-Qur’an, Hadist, Ijma’, Qiyas dan argumentasi lainnya tentang suatu masalah yang dijadikan topic kajian. Dan banyaknya pendapat-pendapat ulama madzhab kemudian membandingkannya dan mentarjihnya (memilih pendapat yang kuat).[33] Penulisan kitab al-Sirath al-Mustaqim ini tidak terlepas dari ruang lingkup pendapat ulama madzhab imam syafi’i. Hal senada juga disampaikan oleh Noor Naemah Abd. Rahman yang berpendapat jika penulisan kitab al-Sirath al-Mustaqim seperti ilmu fiqih perbandingan dalam sekup madzhab imam syafi’i saja.[34]
Selanjutnya akan dibahas tentang metode penuliasan kitab al-Sirath al-Mustaqim dilihat dari argumentasi hukum yang dibangun dalam penulisannya.
1.      Metode Argumentasi berdasarkan al-Qur’an
Syaikh Nuruddin al-Raniri dalam kitabnya  al-Sirath al-Mustaqim menggunakan argumentasi dalam ayat-ayat al-Qur’an antara lain, pertama: untuk menguatkan tema pokok kajiannya yang digunakan sebagai azas.[35] Kedua: Terkadang beliau menjadikan dalil-al-Qur’an sebagai argument subtema dalam tema pokok yang dikaji,[36] dan ketiga: terkadang beliau menggunakan dalil al-Qur’an untuk memperjelas suatu sebab turunya ayat al-Qur’an terhadap suatu peristiwa hukum.[37]
2.      Metode Argumentasi berdasarkan Hadist Nabi SAW
Dalam penulisan kitab dengan argumentasi hadis, beliau menggunakan beberapa cara, terkadang menulis matan hadist diikuti terjemahnya dan diikuti nama perowinya,[38] terkadang menulis matan hadits tanpa ditulis perowinya,[39] terkadang hanya menulis hadist dalam terjemahannya saja namun perowinya ditulis juga[40], terkadang hanya ditulis terjemahan hadistnya tanpa menulis perowinya.[41] Terkadang beliau ketika membahas satu kajian merujuk hadist namun tidak disebutkan matan, tidak disebutkan terjemahannya dan juga tidak disebutkan perowinya.[42] Terkadang juga menguraikan kandungan suatu hadis.[43] Terkadang beliau juga menyatakan hukum yang dikutip dari sebuah hadis.[44] Terkadang beliau menilai tingkatan hadist.[45]
3.      Metode Argumentasi berdasarkan Ijma’
Al-Syikh Nur al-Din Muhammad Jailani Ibnu Ali Hasanaji Ibnu Muhammad Hamid al-Raniry, selain berargumen dengan al-Qur’an dan hadis, juga berargumen dengan menggunakan ijma’.[46] Dan juga ijma’ imam-imam madzhab.[47] Dan juga ijma’ yang terdapat dalam madzhab imam syafi’i.[48]
4.      Metode Argumentasi berdasarkan al-Qiyas.
Al-Syikh Nur al-Din Muhammad Jailani Ibnu Ali Hasanaji Ibnu Muhammad Hamid al-Raniry, juga menggunakan qiyas dalam penulisan kitab Shirath al-Mustaqim.[49]
5.      Metode Argumentasi berdasarkan Qawaidul Fiqhiyah (kaedah fiqih)
Selain membangun argumentasi berdasarkan al-Qur’an, Hadist, Ijma’ dan Qiyas, Al-Syikh Nur al-Din Muhammad Jailani Ibnu Ali Hasanaji Ibnu Muhammad Hamid al-Raniry juga berargumen berdasarkan kaedah fiqih.[50]

G.    KETERKAITAN KITAB DENGAN KONDISI SOAIAL POLITIK PADA MASA PEMERINTAHAN SULTAN ISKANDAR II
Sultan Iskandar Tsani Alauddin Mughayat Syah (meninggal tahun 1641) merupakan Sultan Aceh  ketiga belas, menggantikan Sultan Iskandar Muda. Iskandar Tsani adalah putera dari Sultan PahangAhmad Syah, yang dibawa ke  Aceh  ketika Aceh menguasai Pahang pada tahun 1617 oleh Sultan Iskandar Muda. Ia menikah dengan puteri Sultan, yang kemudian bernama Ratu Safiatuddin, dan menggantikan Iskandar Muda sebagai Sultan Aceh ketika ia wafat pada tahun 1636. "Tsani" dalam bahasa Arab berarti "dua".
Memerintah sejak kemunduran dari Armada Aceh pada 1629, Iskandar Tsani tidak dapat melanjutkan kesuksesan pemerintah sebelumnya. Ia merupakan penguasa yang kuat, sanggup menekan orang kaya (bangsawan Aceh) dan berusaha untuk mensentralisasikan kekuasaan seperti yang dilakukan oleh Iskandar Muda. Masa pemerintahannya terlalu pendek untuk membuat perubahan besar, bagaimanapun, setelah kematiannya kalangan elit memaksa pengaruh mereka, dan menempatkan jandanya, Ratu Safiatuddin, di kekuasaaan, sebagai yang pertama dari beberapa sultan yang lemah. Seperti Iskandar Muda, Istana Iskandar Tsani dikenal sebagai pusat dari pendidikan Islam. Ia merupakan pelindung dari Nuruddin ar-Raniri, seorang cendikiawan Islam dari Gujarat yang datang ke Aceh.[51]
Pada zaman masa pemerintahan sultan Iskandar Tsani. Aceh dan semenanjung Tanah Melayu telah melalui suatu zaman yang berbeda dari  yang pernah dialami sejak Sultan Iskandar Muda  berkuasa. Khususnya,  kerajaan Aceh yang dipimpin oleh Iskandar Tsani tidak lagi mengikuti system pemerintahan pada waktu Sultan Iskandar Muda memerintah. Sebagai seorang pemimpin Sultan Iskandar Tsani  menumpukkan perhatiannya ke arah pembangunan masyarakat dan mengembangkan pendidikan islam. Usahanya untuk menyebarkan ajaran islam tidak saja terbatas di daerah-daerah yang berdekatan dengan Aceh besar malah Iskandar Tsani juga mengirimkan surat dan dua buah kitab yaitu “Surat al-Mustaqin” dan “Babun Nikah”, karangan Syaikh Nuruddin ar-Raniry, seorang ulama besar Aceh abad ke 17 M, kepada sultan kedah, ketika mengetahui bahwa Islam telah berkembang dengan pesatnya disana.[52]

H.    STUDI KRITIS TERHADAP KITAB SIRATHAL MUSTAQIM KARYA SEKH NURUDDIN AL-RANIRI
Al-Syikh Nur al-Din Muhammad Jailani Ibnu Ali Hasanaji Ibnu Muhammad Hamid al-Raniry dalam muqaddimah kitab Shirath al-Mustaqim menyatakan bahwa kitabnya ini adalah terjemahan dari karangan ulama-ulama madzhan syafi’I dari bahasa arab ke bahasa melayu.[53] Tapi ternyata beliau merujuk pada kitab-kitab karya ulama yang mengikuti imam syafi’i.
Hal ini perlu dilihat dengan lebih terperinci kerana penulisan-penulisan tentang sejarah perkembangan mazhab al-Shafi‘i membedakan antara mazhab al-Imam al-Shafi‘i (r.a) dan mazhab al-Shafi‘iyyah (al-Madhhab al-Shafi‘i). Istilah mazhab al-Imam al-Shafi‘i (r.a) adalah merujuk kepada himpunan pemikiran-pemikiran fiqh hasil daripada ijtihad-ijtihad yang dilakukan beliau dalam masalah usul dan furu‘ yang dapat dilihat dalam karangan-karangannya seperti al-Umm dan al-Risalah. Manakala istilah mazhab al-Shafi‘iyyah (al-Madhhab al-Shafi‘i) pula merujuk kepada usaha-usaha akademik dalam bidang al-Fiqh dan Usul al-Fiqh yang dilakukan oleh sekumpulan ulama yang mengikuti metodologi al-Imam al-Shafi‘i (r.a) dalam melakukan istinbat.[54]
Dalam hal mereka tetap berpegang dengan ijtihad-ijtihad beliau, mereka turut mengemukakan pandangan-pandangan lain berdasarkan ijtihad mereka sendiri di samping pandangan-pandangan lain yang mereka dapat keluarkan (takhrijat) melalui pemerhatian secara halus melalui kata-kata al-Imam al-Shafi‘i (r.a) sendiri. Kadang-kadang mereka turut melakukan penjelasan (istidrakat) terhadap pandangan-pandangan al-Imam al-Shafi‘i (r.a) yang kurang jelas. Kadang-kadang apa yang dikatakan sesuatu masalah itu merupakan pandangan dalam mazhab al-Shafi‘i itu tidak semestinya ia merupakan pandangan yang dikeluarkan sendiri oleh al-Imam al-Shafi‘i (r.a)[55]
Meskipun beliau mengatakan kitab Shirath al-Mustaqim adalah terjemahan namun beliau juga mengutip pendapat pakar fiqih, contoh:
Kata Shaykh Ibn Hajar rahimah Allah dalam kitab Fath al-Jawwad Sharh Irshad (wa haitsu  da’a lidaf’i al-bala waqa’a……..) Yakni: Tatkala membaca doa akan menolakkan suatu bala yang hadir, maka dijadikannya belakang kedua tapak tangannya ke langit, atau kerana menghasilkan sesuatu seperti menolakkan bala daripadanya selama umurnya maka ditadahkannya kedua tapak tangannya ke langit, dan makruh bagi khatib”.[56]

Al-Syikh Nur al-Din Muhammad Jailani Ibnu Ali Hasanaji Ibnu Muhammad Hamid al-Raniry terkadang turut menyandarkan sesuatu pandangan kepada tokoh-tokoh ulama-ulama fiqh dari mazhab Shafi‘i (al-Shafi‘iyyah) untuk menguatkan argumentasinya. seperti:

“(Syahadan), adalah niat itu tiga bahagi: pertama: basitah yaitu seperti yang tersebut itu, kedua: ‘urfiyah yaitu sekira-kira dapat ia mengingatkan sembahyang, maka kafalah niat itu pada segala ‘awwam. Demikianlah kata Imam Nawawi dan Shaykh Ibn Rif‘ah dan Taj al-Subki mengikut Imam al-Ghazali dan ustadznya Imam al-Haramain.[57]

I.       KESIMPULAN
Al-Syikh Nur al-Din Muhammad Jailani Ibnu Ali Hasanaji Ibnu Muhammad Hamid al-Raniry adalah ilmuan muslim yang produktif, karya yang telah diterbitkan bejumlah 30 judul buku. Karya-karya beliau banyak di jadiakan rujukan dalam pengkajian keIslaman.
Adapun tentang kitab sirathal mustaqim adalah kitab yang memuat kajian fiqih yang terdiri dari 21 bab dan 90 fasal. Tujuh kitab itu adalah pertama: Kitab  al-Taharah mengandungi 4 bab dan 19 fasal. Kedua: Kitab al-Salah mengandungi 10 bab dan 38 fasal. Ketiga: Kitab al-Zakah mengandungi 3 bab dan 10 fasal. Keempat: Kitab al-Sawm mengandungi 1 bab dan 7 fasal. Kelima: Kitab al-Hajj mengandungi 2 bab dan 14 fasal. Keenam: Kitab al-Sayd wa al-Dhaba‘ih  (Perburuan dan Penyembelihan) mengandungi 1 fasal. Dan ketujuh: Kitab al-At’imah (Makanan-makanan yang halal dan haram).
Adapun metode yang digunakan dalam penulisan kitab sirathal mustaqim adalah terdiri dari metode argumentasi berdasarkan al-qur’an, metode argumentasi berdasarkan hadist nabi saw, metode argumentasi berdasarkan ijma’, metode argumentasi berdasarkan al-qiyas, dan metode argumentasi berdasarkan qawaidul fiqhiyah (kaedah fiqih).
Adapun secara politis saat syaikh al-Raniri berada di Aceh, kerajaan Aceh dalam kondisi stabil, yaitu masa perintahan Iskandar Muda dan Iskandar Tsani.




DAFTAR PUSTAKA

























[1] Sebagai contoh P. Voorhoeve, G.W.J. Drewes dan C.A.O. van Nieuwenhuijze. Lihat:Jamalluddin bin Hashim dan Abdul Karim bin Ali, " Kitab Al-Sirat Al-Mustaqim Oleh Shaykh Nur Al-Din Al-Raniri: Satu Sorotan," Jurnal Ilmu Fiqih No.5 (Kuala Lumpur Malaysia 2008). Hal. 199-200.
[2] Sebagai contoh R. Hoesin Djajadiningrat, Tujimah, Teuku Iskandar, Ahmad Daudy dan Azyumardi Azra. Lihat: ibid.
[3] Antara lain Syed Muhammad Naquib al-‘Attas. Lihat: ibid.
[4] Jajat Burhanuddin, Ulama & Kekuasaan: Pergumulan Elite Muslim Dalam Sejarah Indonesia (Jakarta: Mizan Publika, 2012). Hal. 40
[5] "Nuruddin Al-Raniri", https://id.wikipedia.org/wiki/Nuruddin_al-Raniri  (19 Pebruari 2018).
[6] Ahmad Daudy, Syaikh Nurruddin Ar-Raniri: Sejarah, Karya, Dan Sanggahan Terhadap Wujudiyyah Di Aceh (Jakarta: Bulan Bintang, 193). Hal. 36-37
[7] Ibid.
[8] Azyumardi Azra, Jaringan Ulama Timur Tengah Dan Kepulauan Nusantara Abad Xvii Dan Xvii (Bandung: Mizan, 1995). Hal. 205
[9] Ulama Syafi’I dan Kitab-kitabnya dari Abad ke Abad Sirajuddin Abbas, (Jakarta: Pustaka Tarbiyah, Cet. 1975M), hal. 379., Sirajuddin Abbas, Ulama Syafi’i Dan Kitab-Kitabnya Dari Abad Ke Abad (Jakarta: Pustaka Tarbiyah, 1975). Hal. 379.
[10] Ali, " Kitab Al-Sirat Al-Mustaqim Oleh Shaykh Nur Al-Din Al-Raniri: Satu Sorotan." Hal.201
[11] Ibid. Hal.208-209. Dan untuk membandingkan silahkan lihat:  Al-Syikh Nur al-Din Muhammad Jailani Ibnu Ali Hasanaji Ibnu Muhammad Hamid al-Raniry, Shirath Al-Mustaqim (tt: al-Haramain, tt).
[12] Walau bagaimanapun, terdapat 46 masalah fiqh dalam Minhaj al-Talibin yang tidak muktamad dalam Mazhab Shafi‘i sebagaimana yang dinyatakan oleh ulama-ulama yang pernah menghuraikan (sharh) kitab ini. Lihat: Mustafa bin Hamid bin Hasan bin Sumayt, Al-Masa'il Ghayr Al-Mu‘Tamadah Fi Al-Minhaj (Tarim: Dar al-‘Ilm Wa al-Da‘wah, 2005). Hal. 22-230.
[13] Muhammad Ibrahim Ahmad ‘Ali, "Al-Madhhab ‘Ind Al-Shafi‘Iyyah," Majallah Jami‘ah al-Malik ‘Abd al-‘Aziz Vol. 2, (Juni1978). Hal.12
[14] Akram Yusuf ‘Umar al-Qawasimi, Al-Madkhal Ila Madhhab Al-Imam Al-Shafi‘I (Jordan: Dar al-Nafa'is, 2003). Hal.525
[15] Ibid.
[16] Karel A. Steenbrink, Kitab Suci Atau Kertas Toilet (Yogyakarta: IAIN Sunan Kalijaga Press, 1988).
[17] Al-Sayyid ‘Alawi bin Ahmad al-Saqqaf, Al-Fawa'id Al-Makkiyyah Fi Ma Yahtajuhu Talabah Al-Shafi'iyyah Min Al-Masa'il Wa Al-Dawabit Wa Al-Qawa‘Id Al-Kulliyyah, Dalam Al-Sayyid ‘Alawi Bin Ahmad Al-Saqqaf, Sab‘Ah Kutub Mufidah (Mesir: Sharikah Maktabah Wa Matba‘ah Mustafa al-Babi al-Halabi Wa Awladihi, 1940). Hal.37
[18] Lihat dalam: Jamalluddin Hashim dan Abdul Karim Ali, "Metode Penulisan Fiqh Oleh Nur Al-Din Al-Raniri Dalam Kitab Al-Sirat Al-Mustaqim," Jurnal Syariah Volume:17, Nomor: 2, (2009). Hal. 272-273.
[19] Mu‘jam al-Mu'allifin (Beirut: Mu'assasah al-Risalah, 1993) dan lihat pula dalam: Jamal al-Din Yusuf bin Ibrahim al-Ardabili, Al-Anwar Li a‘Mal Al-Abrar (Qahirah: Mua'ssasah al-Halabi Wa Shurakah Li al-Nashr Wa al-Tawzi). Hal.6
[20] Haji Khalifah, Kashf Al-Dhunun ‘an Asami Al-Kutub Wa Al-Funun, vol. Juz.2 (Beirut Dar Ihya' al-Turath al-‘Arabi, tt). Hal. 1873.
[21] Ali, "Metode Penulisan Fiqh Oleh Nur Al-Din Al-Raniri Dalam Kitab Al-Sirat Al-Mustaqim." Hal.274.
[22] Disarikan dari kitab Zakat dalam  al-Raniry.
[23] Ibid.
[24] Ibid.
[25] Ibid.
[26] Lihat dalam Zakaria al-Ansari, Fath Al-Wahab Syarh Minhaj Al-Tullab (Beirut: Dar al-Ma’rifah, tt). Hal.102
[27] al-Raniry. Hal.54
[28] Ibid.
[29] Ibid.
[30] Berikut ini yang berhak menerima zakat Ialah: 1. orang fakir: orang yang amat sengsara hidupnya, tidak mempunyai harta dan tenaga untuk memenuhi penghidupannya. 2. orang miskin: orang yang tidak cukup penghidupannya dan dalam keadaan kekurangan. 3. Pengurus zakat: orang yang diberi tugas untuk mengumpulkan dan membagikan zakat. 4. Muallaf: orang kafir yang ada harapan masuk Islam dan orang yang baru masuk Islam yang imannya masih lemah. 5. memerdekakan budak: mencakup juga untuk melepaskan Muslim yang ditawan oleh orang-orang kafir. 6. orang berhutang: orang yang berhutang karena untuk kepentingan yang bukan maksiat dan tidak sanggup membayarnya. Adapun orang yang berhutang untuk memelihara persatuan umat Islam dibayar hutangnya itu dengan zakat, walaupun ia mampu membayarnya. 7. pada jalan Allah (sabilillah): Yaitu untuk keperluan pertahanan Islam dan kaum muslimin. di antara mufasirin ada yang berpendapat bahwa fisabilillah itu mencakup juga kepentingan-kepentingan umum seperti mendirikan sekolah, rumah sakit dan lain-lain. 8. orang yang sedang dalam perjalanan yang bukan maksiat mengalami kesengsaraan dalam perjalanannya.
[31] al-Raniry.
[32] Ali, "Metode Penulisan Fiqh Oleh Nur Al-Din Al-Raniri Dalam Kitab Al-Sirat Al-Mustaqim." Hal.280
[33] Ibid. lihat pula dalam Abdullah Alwi Haji Hassan, "Ijtihad Dan Peranannya Dalam Pengharmonian Pengalaman Undang-Undang Syariah Di Dunia Masa Kini," Jurnal Syariah 15 (2), (2007). Hal.2. dan lihat juga dalam: Noor Naemah Abd. Rahman dan Mohd Nor Hashri Junoh, "Pendekatan Ijtihad Tarjih Dalam Amalan Fatwa Jemaah Ulama Negeri  Kelantan: Rujukan Kepada Fatwa-Fatwa 1900-An," Jurnal Syariah 11 (2), (2003). Hal.29-31.
[34] Lihat dalam Noor Naemah Abd. Rahman, "Ruang Ijtihad Dalam Fatwa Di Malaysia: Sorotan Dari Sudut Pentadbiran Fatwa," Jurnal Syariah 10 (2), (2002). Hal. 19-30
[35] al-Raniry. Hal.6. lihat dalam permulaan Kitab Thoharaoh, Al-Syikh Nur al-Din Muhammad Jailani Ibnu Ali Hasanaji Ibnu Muhammad Hamid al-Raniry menyebutkan: “Ini kitab pada menyatakan thaharah. Qaola  Allah Ta‘ala: Wa anzala min al-sama’i ma’an thohuraa,  Kami turunkan air dari langit yang suci lagi menyucikan”.
[36] Ibid. hal.47 lihat dalam subtema menerangkan wudhu. Syaikh Nuruddin al-Raniri mengutip ayat al-Qur’an tanpa menyebut surat dan ayatnya, dan jika dilacak dalam al-Qur’an adalah Surat al-Maidah ayat 6:
4) bÎ)ur öNçGZä. $Y6ãZã_ (#r㍣g©Û$$sù 4 bÎ)ur NçGYä. #ÓyÌó£D ÷rr& 4n?tã @xÿy ÷rr& uä!%y` Ótnr& Nä3YÏiB z`ÏiB ÅÝͬ!$tóø9$# ÷rr& ãMçGó¡yJ»s9 uä!$|¡ÏiY9$# öNn=sù (#rßÅgrB [ä!$tB (#qßJ£JutFsù (
[37] Ibid.  Contoh  tersebut beliau kemukakan ketika membahas fasal tentang haid.
[38] Ibid. sebagai contoh: “(Keenam) Fardu wuduk itu tertib. Yaitu periringan, seperti sabda Nabi salla Allah ‘alayh wa sallam (Ibdauu bimaa badaallahu bih) Mulai oleh kamu dengan barang yang dimulakan Allah akan dia seperti firmannya pada ayat yang tersebut itu. Riwayah Muslim.”
[39] Ibid.  lihat contohnya: “Maka diulanginya pula talqinnya itu seperti sabda Nabi salla Allah ‘alayh wa sallam: (man kana akhira kalamuhu lailaha illah dakhola al-jannah) Yakni: Barang siapa ada kesudahannya perkataan La Ilah Illa Allah maka masuklah ia ke dalam syurga”.
[40] Ibid.   lihat contohnya: “Maka tiadalah haram salah suatu daripada waktu yang tersebut itu pada lima waktu itu jika tiada sahaja mengqasadkan sembahyang pada waktu itu, maka sahlah sembahyangnya seperti ada pada Nabi salla Allah ‘alayh wa sallam qada' dua rakaat sunat Zohor yang kemudian maka diqada' Nabi salla Allah ‘alayh wa sallam kemudian daripada sembahyang ‘Asar. Riwayah Bukhari dan Muslim.”
[41] Ibid. lihat contoh: “(Bermula) Wajib bersugi tatkala makan barang suatu yang najis. Dan makruh bersugi bagi orang yang puasa kemudian daripada gelincir matahari karena busuk bau mulut orang yang puasa itu terlebih baik kepada Allah Ta‘ala daripada bau kasturi”
[42] Ibid.   lihat contohnya: (Bermula) sunat muakkad memberi sedekah karena adalah tersebut yang dalam segala hadith yang sahih lagi mashhur pahalanya itu amat banyak.
[43] Ibid.  lihat contohnya: Dan puasa hari ‘Arafah yaitu sembilan hari bulan Dhu al-Hijjah seperti sabda Nabi salla Allah ‘alaihi wa sallam (shoumu yaumi arofatin…..allati ba’dahu). Riwayah Muslim, yakni puasa pada hari ‘Arafah dihisab atas Allah Ta‘ala bahawa diampun Allah dosanya setahun yang dahulu dan setahun yang kemudiannya. Kata Imam Nawawi bahawa murad daripada dosa yang tersebut dalam hadith itu dosa saghir lain daripada haqq manusia.
[44] Ibid.  lihat contohnya: “Seperti sabda Nabi salla Allah ‘alaihi wa sallam (idza waqa’a al-dzababu fii Syarabi…..) . rawahu al-bukhari wa abu dawud. Yakni: Apabila jatuh lalat pada minuman seorang daripada kamu maka hendaklah diselamkannya akan lalat itu dahulu daripada mengeluarkan dia. Kemudian maka dikeluarkannya. Maka bahawasanya pada salah suatu daripada kedua sayapnya itu racun dan yang sebelah sayapnya itu penawar. Dan adalah lalat itu bahawasanya menyelamkan sayapnya yang racun itu. (Maka) tiada daripada sabda Nabi Allah pada menyelamkan lalat itu menyampaikan kepada matinya. Jikalau mati sekalipun tiada mengapa”.
[45] Ibid.    lihat contoh: “Dan sabda Nabi salla Allah ‘alayh wa sallam (Tanazahu ani al-bauli fain ammatan adzabi al-qobri minhu) Yakni: Bersucilah kamu daripada kemih. Maka bahawasanya kebanyakan manusia kena azab kubur itu sebab tiada suci daripada kemih. Hadith ini sahih”
[46] Ibid. lihat: “(Fasal) Pada menyatakan bang. Yaitu pada lughah memberi tahu. Dan pada istilah yaitu beberapa patah kata yang tertentu dan ketahui dengan dia waktu sembahyang. (Adapun) berhimpunlah segala ulama bahawa bang itu daripada pekerjaan agama jua. Tetapi ikhtilaf mereka itu sunatkah ia atau fardu kifayah”.
[47] Ibid. lihat: “(Tetapi) tiada sah mengikut bid‘ah yang jadi kafir seperti mengi‘tiqadkan bahawa Allah Ta‘ala itu tiada mengetahui akan juz'iyyat dan ma‘dum dan yang munkir akan ba‘th dan hashr dan demikian lagi qawm Mujassimah dan yang mengi‘tiqadkan bahawa Allah Ta‘ala berjihah dan qawm Wujudiyyah yang mulhid seperti i‘tiqad Hamzah Fansuri dan Shams al-Din Sumaterani. Maka tiadalah sah mengikut segala itu, demikianlah kata imam yang empat”
[48] Ibid. lihat contohnya: “Mas'alah : Jikalau seseorang tertumpat54 jalan ‘adatnya, yaitu zakar, atau faraj, maka keluar maninya itu daripada tempat asalnya, yaitu sulb atau tara'ib, tetapi dengan syarat jika mani itu qawiyy, yaitu dengan tiada penyakit, maka wajib mandi. Dan jikalau mani itu tiada qawiyy, yaitu yang keluar karena penyakit, maka tiadalah wajib mandi dengan ittifaq segala ulama”.
[49] Ibid.   lihat contohnya: “Dan lagi menyabitkan takbir pada malam hari raya besar itu diqiyaskan atas hari raya puasa jua”
[50] Ibid. lihat contohnya: “Dan demikian lagi jikalau seorang mengerjakan sembahyang lima waktu dengan ijtihad kepada pihak lima maka sahlah sembahyangnya itu lagi tiadalah diqadanya sembahyang yang dikerjakannya itu dengan ijtihad yang dahulu itu karena ijtihad yang dahulu itu karena ijtihad yang kemudian itu tiada membatalkan ijtihad yang dahulu”
[51] Iskandar Tsani dari Aceh, https://id.wikipedia.org/wiki/Iskandar_Tsani_dari_Aceh  (02 April 2018).

[52] Abdul Ghani, Aceh Dibawah Kepimimpinan Sultan Iskandar Tsani, http://chaerolriezal.blogspot.co.id/2014/02/aceh-dibawah-kepimimpinan-sultan.html (02 april 2018)


[53] al-Raniry.
[54] Ali, "Metode Penulisan Fiqh Oleh Nur Al-Din Al-Raniri Dalam Kitab Al-Sirat Al-Mustaqim." Hal. 287
[55] Ibid. lihat pula: Umar Sulayman al-Ashqar, Al-Madkhal Ila Dirasah Al-Madaris Wa Al-Madhahib Al-Fiqhiyyah (Jordan: Dar al-Nafa'is, 1996). Hal.46
[56] al-Raniry.
[57] Ibid.

Comments

Popular posts from this blog

HADITS-HADITS AHKAM TENTANG JUAL BELI (SALE AND PURCHASE)

SHUNDUQ HIFZI IDA’ (SAFE DEPOSIT BOX) BANK SYARI’AH

STUDI TENTANG PEMIKIRAN IMAM AL-SYAUKANI DALAM KITAB IRSYAD AL-FUHUL